>>>>>

Inilah Dia Rahsia 11 Rempah Asli Ayam Goreng KFC



Seperti slogannya , Kentucky Fried Chicken ( KFC ) diiktiraf secara meluas sebagai ' Raja  Ayam Gorang ' . Daging ayam gorengnya yang juicy dibalut dengan tepung kerinting yang digoreng garing . Wanginyapun menggoda . Dicicah ke sos sambal , alamak enaknya !
Sudah banyak orang cuba meneka campuran 11 herba dan rempah rahsia yang dibuat Colonel Sanders , pengasas KFC . Namun , resipi tersebut hingga kini dijaga ketat di sebuah peti besi di Louisville , Kentucky , Amerika Syarikat .


Salah satu orang yang cuba meneka resipi rahsia ayam goreng KFC adalah pemilik akaun MZMARGO . Komposisi 11 herba dan rempah rahsia KFC ia bahagikan di laman Spark Recipes .


Apa saja bahannya ? Ternyata , komposisinya terdiri daripada lada , serbuk bawang putih , serbuk cili , dan lada hitam . Ia juga mencampurkan onion salt ( campuran garam dan serbuk bawang Bombay ) dan celery salt ( campuran garam dan serbuk biji saderi ) .


Rempah lain terdiri dari rubbed sage ( serbuk kasar daun sage ) , serbuk allspice , serbuk oregano , daun basil yang dihancurkan , dan daun marjoram yang dihaluskan . Semuanya dicampurkan masing - masing sebanyak satu sudu teh , kecuali lada dua sudu teh .


Nampaknya semua bahan berupa serbuk atau kering kerana dikacau hingga merata di botol jem . Campuran ini boleh tahan berbulan - bulan asal tutup botolnya rapat serta terhindar dari sinar matahari langsung , panas , dan lembap .


Bagaimana cara memakainya untuk membubuh daging ayam ? Menggabungkan saja empat sudu teh campuran tadi , 95 gram tepung , dua sudu makan padat light brown sugar , dan satu sudu teh garam . Masukkan semuanya ke plastik yang didobel , lalu tambahkan daging ayam dan lapisi . Goreng dan , sajikan !


Mungkin resipi ini hanya direka - reka , bukan resipi asal KFC . Namun , pemilik akaun DAMAGED262 memujinya melalui ruang komen .


" Pada tahun 1980 - an , saya mempunyai akses ke sekilogram rempah asli KFC yang tak legal kerana dicuri oleh seorang pengurus yang berhenti setelah saya keluar . Saya menggunakannya untuk apa saja , dari sayur-sayuran sehingga daging haiwan . Resipi ini mirip dengan asalnya dan sesuai dipakai untuk menggoreng , membakar , atau membakar . Terima kasih MZMARGO , " tulis DAMAGED262 .
Jum cuba resepnya di dapur ! Siapa tahu memang seenak bumbu ayam goreng buatan KFC !
( odi / fit )
1 Komentar untuk "Inilah Dia Rahsia 11 Rempah Asli Ayam Goreng KFC"

pantesan bumbu-bumbunya sangat rumit

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info