>>>>>

Begini Cara Yang Benar Untuk Membasmi Kuman dan Bakteri Pada Pakaian Dalam

Pakaian dalam (underwear) merupakan pakaian yang sangat krusial, khususnya bagi wanita. Pakaian dalam yang sehat akan membuat kulit menjadi sehat sehingga nyaman dipakai. Sayangnya masih banyak orang yang tidak tahu bagaimana mencuci dan merawat pakaian dalamnyansehingga tidak menjadi sarang bakteri atau kuman lain yang menyebabkan gangguan pada kulit.

Berikut ini adalah tips agar pakaian dalam (bra dan seluar dalam) anda bebas kuman, bakteria dan tidak membuat kulit jengkel:



1. Elakkan menjemur pakaian dalam di tempat terik

Banyak orang yang salah kaprah dengan beranggapan bahawa menjemur langsung pakaian dalamnya ditempat terik adalah baik kerana akan mematikan kuman, bakteria dan kulat. Nah, mulai saat ini, ketika menjemur pakaian dalam sebaiknya elakkan menjemur di tempat terik, sebab akan mencetuskan tumbuhnya cendawan. Pakaian dalam yang berjamur akan mencetuskan terjadinya keputihan dan iritasi pada kulit. Oleh sebab itu, carilah tempat yang teduh untuk menjemur pakaian dalam.

Cara merawat pakaian dalam
Hindari menjemur atau mengeringkan pakaian dalam di dalam rumah

Juga jangan menjemur pakaian dalam di dalam rumah kerana justeru menyebabkan kelembapan yang membuat pakaian dalam berbau apek yang bermakna sudah menjadi tempat pertumbuhan kuman, kulat dan bakteria.

2. Jangan menyetrika pakaian dalamPakaian dalam yang selesai dijemur, sebaiknya jangan diseterika kerana malahan akan membuat serat dan tekstur kainnya rosak. Oleh sebab itu lipatlah langsung pakaian dalam yang selesai dijemur, dan taruhlah di tempat yang tidak lembab kemudian berilah pewangi almari, agar pakaian dalam tetap bersih dan bebas kuman.

3. Jangan merendam pakaian dalamSebaiknya jangan sekali-kali merendam pakaian dalam, melainkan langsung dicuci. Banyak orang yang beranggapan bahawa merendamnya akan dengan mudah menghilangkan noda-noda. Malangnya, cara berkesan dan sehatnya sebaiknya langsung dicuci sahaja. Langsung mencuci dengan detergen cecair sudah cukup untuk menghilangkan noda-noda pada pakaian dalam.

4. Simpan pakaian dalam di tempat kering dan tidak lembabJangan menyimpan pakaian dalam di tempat yang lembab. Simpan di tempat yang kering untuk mengelakkan pertumbuhan kuman, kulat dan bakteria yang boleh memudaratkan kesihatan.
(Molto Tips)
0 Komentar untuk "Begini Cara Yang Benar Untuk Membasmi Kuman dan Bakteri Pada Pakaian Dalam "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info