>>>>>

5 Arkeologi Kuno Paling MisteriDi Dunia Sehingga Kini



para ahli berusaha menghabiskan semua masa mereka untuk meneliti dan mendokumentasikan masa lalu manusia. Namun, banyak soalan yang masih belum terjawab hingga hari ini. Bagi anda yang suka berpetualang melawat sisa-sisa arkeologi purba yang masih ada saat ini, berikut kami sajikan beberapa arkeologi kuno dengan misteri yang belum dapat diselesaikan

1. Paracas Candelabra
Arkeologi Kuno Paling Misterius Di Dunia


Paracas Candelabra adalah salah satu geoglyphs paling terkenal di bumi. Geoglyphs adalah gambar raksasa yang dilukis pada permukaan tanah. Nazca Lines adalah geoglyphs paling terkenal di dunia yang menduduki kawasan luas 200 kilometer. Sementara itu, Paracas Candelabra menduduki kawasan seluas kira-kira 180 meter.

Walaupun terletak di dekat Nazca Lines, geoglyphs ini kemungkinan besar tidak dibina oleh orang-orang Nazca. Hal itu dibuktikan dengan penemuan tembikar kuno yang diperkirakan berasal dari 200 SM. Namun, sejarah di balik geoglyphs ini belum dapat diselesaikan secara jelas, sehingga masih menyisakan misteri di kalangan ahli arkeologi.


2. White Horse atau Kuda Putih
Arkeologi Kuno Paling Misterius Di Dunia

Kuda Putih adalah nama dari sebuah bukit di Uffington yang mempunyai ketinggian? 115 meter di atas permukaan laut. Bukit berbentuk kuda ini diciptakan dengan menggali parit di sekelilingnya yang kemudian diisinya dengan kapur. Di dekat bukit tersebut, pelancong boleh mencari tempat pengebumian dari tempoh Neolitik. Hingga saat ini, laman ini masih terjaga dengan baik. Hal itu kemungkinan besar kerana penduduk setempat yang selalu menjaga kelestariannya.

3.Liber Linteus Zagrabiensis
Arkeologi Kuno Paling Misterius Di Dunia

Liber Linteus Zagrabiensis adalah teks terpanjang yang ditulis dalam bahasa Etruscan. Bahasa ini mempunyai kesan besar pada dunia kerana ini sangat memberi kesan kepada bahasa Latin. Namun saat ini, sebahagian besar daripada teks tersebut telah hilang.

Kini, hanya ada beberapa potongan Liber Linteus Zagrabiensis yang masih tinggal di dunia. Malangnya, sehingga kini sebahagian besar dari isi teks tersebut masih belum dapat diterjemahkan dengan baik. Teks ini dulunya dipotong-potong dan digunakan oleh orang Mesir untuk membungkus mumia.


4. White Shaman
Arkeologi Kuno Paling Misterius Di Dunia

Para pakar belum boleh memecahkan kod dari lukisan batu ini. Lukisan yang berada di dekat Sungai Pecos berada di Lower Pecos Canyon, Texas. White Shaman adalah salah satu lukisan tertua dan paling ketara di bumi dengan tinggi sehingga 7 meter. White Shaman sendiri diduga menyimpan maklumat mengenai sebuah agama kuno yang hilang.

Kontroversi mengenai laman ini masih diperdebatkan sehingga kini. ada yang mengatakan bahawa lukisan batu ini menggambarkan lima sosok manusia yang berada dalam pertempuran atau selama ritual pra-perang. Lain memperincikan bahawa lukisan ini menunjukkan orang-orang yang sedang berkomunikasi dengan dunia roh.


5. Sajama Lines
Arkeologi Kuno Paling Misterius Di Dunia

Sesiapa tentu akan terkesan pada Nazca Lines dan Paracas Candelabra. Namun, ada geoglyphs lain di Bolivia yang juga tak kalah menariknya, yakni Sajama Lines. Sajama Lines adalah sekumpulan garis yang diukir di atas permukaan tanah. Luas garis ini mencapai 7,500 meter persegi atau kira-kira 15 kali lebih besar dari? Nazca Lines.
Walaupun geoglyphs menduduki kawasan yang sangat luas, sangat sedikit kajian yang dilakukan pada laman web tersebut. Tidak ada catatan terperinci mengenai pembinaan garis-garis itu, tetapi mereka kemungkinan besar? berasal dari masa prasejarah, yang dibina di atas banyak generasi
0 Komentar untuk "5 Arkeologi Kuno Paling MisteriDi Dunia Sehingga Kini"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info