>>>>>

5 Bencana Banjir Paling Aneh Di Dunia


1. Banjir bir di London

Bencana Banjir Paling Aneh Di Dunia

Di London pernah terjadi sebuah hal yang menghebohkan seabad lalu. Walaupun sudah lama, namun hal tersebut menjadi salah satu hal yang mungkin tidak dapat dilupakan kerana aneh. Banjir air mungkin sudah biasa, namun kali ini yang terjadi di sana merupakan banjir bir. Banjir dengan gelombang pasang setinggi 4.6 meter tersebut menyapu London. Dilansir dari laman mostodd.worpress.com, sebuah tong berisi bir setinggi tiga tingkat pecah dan membanjiri jalan-jalan serta menghancurkan rumah-rumah di sana. Sebanyak lapan orang terbunuh akibat kejadian ini.


2. Banjir karamel di Boston

Bencana Banjir Paling Aneh Di Dunia

Anda pasti tak pernah membayangkan bagaimana rasanya tenggelam dalam lautan karamel. Manis, namun melekat dan mungkin boleh menitiskan air liur. Mungkin jika sedikit, karamel memang menyenangkan, namun dalam jumlah banyak, karamel boleh menjadi bencana. Hal tersebut seperti yang terjadi di Boston, Amerika Syarikat pada 1919 lalu. Sebuah tangki keluli mengandungi sirap hitam, yang dikenal dengan nama Molasses di Amerika Syarikat, secara tiba-tiba pecah. Tangki dengan berat beberapa pon dan tinggi 26 meter ini, menyebarkan karamel ke seluruh bandar dengan mewujudkan gelombang yang manis dan melekit setinggi 25 meter.


3. Banjir akibat sesungut kurita

Bencana Banjir Paling Aneh Di Dunia
Seekor sotong ingin tahu untuk keluar dari tangki yang menahannya. Sotong ini berusaha untuk membuka injap tangki dengan tentakel. Injap Akuarium Santa Monica Pier terbuka dan menyebabkan banjir di pejabat akuarium tersebut. Keesokan paginya, pekerja pejabat itu terkejut mendapati pejabat mereka banjir. Peristiwa tersebut berlaku 2009 lalu, dan tak menyebabkan korban nyawa baik itu dari manusia maupun haiwan.


4. Banjir kotoran Babi di Jerman

Bencana Banjir Paling Aneh Di Dunia
Salah satu desa di Jerman pernah mengalami peristiwa banjir yang aneh pada 2006 silam. Desa tersebut digenangi tahi babi berwana coklat kehijauan. Rupanya, penyebab kejadian ini lantaran tanki tempat simpanan cecair najis babi tersebut pecah. Akibatnya, banjir kotoran setinggi 1.5 meter terjadi di desa Bavarian. Tak sampai menelan korban jiwa, namun banjir menjijikan ini membuat kerugian di kampung tersebut.

5. Banjir air panas di Swedia

Bencana Banjir Paling Aneh Di Dunia
Akhir Minggu lalu, seorang lelaki meninggal dan tujuh orang luka-luka akibat kemalangan bas yang berlaku lantaran banjir. Banjir tersebut bukan banjir biasa, melainkan banjir dengan air yang justru panas hingga nyaris mendidih. Dilansir dari Daily Mail, banjir tersebut terjadi lantaran letupan paip pemanas yang rosak di kawasan pusat bandar. Lantaran wap dari banjir air panas itu, pemandu bas hilang kawalan dan merempuh sekumpulan pejalan kaki diakibatkan kurang jarak pandang. Kebocoran paip itu mula dilaporkan 19.15 waktu setempat. Paip pemanas tersebut adalah milik syarikat Energy Kraftringen. Melalui laman web rasmi beliau, pengurusan perusaahaan tersebut telah meminta maaf dan merayu kepada rakyat untuk berhati-hati melewati genangan air.

0 Komentar untuk "5 Bencana Banjir Paling Aneh Di Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info