>>>>>

Inilah Smartphone Yang Di Pakai Oleh Pemimpin Dunia

Untuk menjalankan tugas kenegaraan dan kegiatan politik, tentunya para pemimpin dunia mempunyai telefon pintar. Dengan sederet teknologi canggih yang tersemat di dalamnya, telefon pintar pasti sangat memudahkan mereka dalam menjalankan aktiviti sehari-hari, terutama untuk hal ehwal memimpin negara.
 

Walaupun mereka dikenali sebagai salah satu petinggi negara yang berpendapatan tinggi, tak semua dari mereka yang suka menggonta-ganti telefon pintar ketika ada produk terbaru meluncur di pasaran.


Sebagai contoh, Presiden Amerika Syarikat Barack Obama yang setia dengan BlackBerry Bold 9900, namun belakangan Obama menggantikannya dengan BlackBerry Z10. Selain Obama, Perdana Menteri Inggeris David Cameron juga dikenali cinta berat dengan BlackBerry. Bahkan, saat menyelenggarakan tanya jawab dengan wartawan di Dubai pada 2012 lalu, saat telefon bimbitnya berbunyi ditunjukkan kepada wartawan.


Tak hanya Obama dan Cameron, Canselor Jerman Angela Merkel pada Oktober 2013 juga dilihat menggunakan BlackBerry Z10, yang telah dilengkapi dengan enkripsi keselamatan untuk mencegah menoreh.


Hillary Clinton juga dikenali sebagai penggemar berat BlackBerry. Sebuah gambar dirinya sedang menaip sambil mengenakan kacamata hitam besar dan ekspresi wajah mengerutkan, menjadi sensasi di laman jejaring Tumblr.

Mengingat banyaknya pemimpin negara yang menggunakan peranti Blackberry berkaitan isu keselamatan, seperti hacking, perisikan, dan kecurian data, rangkaian BlackBerry dianggap paling selamat dari telefon pintar lain.


Di bahagian lain, Presiden Perancis Francois Hollande sangat suka dengan iPhone 5, yang digunakannya untuk tugas presiden. Sementara Presiden Rusia Vladimir Putin, pada tahun 2010 mengaku tidak mempunyai telefon bimbit.

Melintasi ke benua Asia, pemimpin Korea Utara Kim Jong-Un kelihatan memakai telefon bimbit berasaskan Android HTC Butterfly saat melakukan pertemuan pertahanan di tahun 2013. Hal ini tentunya bertentangan dengan dasar negara, di mana negara komunis ini mempunyai telefon bimbit buatan dalam negeri, Arirang.

Kemudian Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra diyakini mempunyai lima unit telefon pintar, salah satu yang terbaru adalah iPhone 5. Maklum saja, kerana sebelumnya ia memegang jawatan sebagai CEO operator mudah alih terbesar di Thailand, Advanced Info Service (AIS).

0 Komentar untuk "Inilah Smartphone Yang Di Pakai Oleh Pemimpin Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info