>>>>>

Tumor Terbesar Dari Rahim Seorang Wanita Seberat 23kg Berjaya Di Keluarkan




Buenos Aires, Saiz tumor yang pernah diangkat dari tubuh manusia jarang melebihi 3 kg. Namun doktor di Argentina baru-baru ini berjaya mengangkat tumor raksasa dari rahim seorang wanita, seberat 23 kg atau setara dengan berat budak usia 4 tahun.

Wanita 54 tahun asal Lomas de Zamora, pinggiran bandar Buenos Aires itu mengalami pembengkakkan perut dalam 1,5 tahun terakhir. Dari hari ke hari, perut yang makin membesar itu membuatnya sukar melakukan aktiviti sehari-hari.

Setelah diperiksa oleh doktor di hospital, diketahui pembengkakkan itu disebabkan oleh tumor ganas yang tumbuh di rahimnya. Wanita yang tidak disebutkan namanya itu harus menjalani pembedahan untuk mengangkatnya.

Ketika datang ke Gandulfo Hospital untuk menjalani pembedahan, berat badannya telah mencapai 140 kg. Setelah operasi, berat badannya turun mendadak sebab saiz tumor yang boleh diangkat ternyata sangat besar yakni mencapai 23 kg.

Oscar Lopez, doktor bedah yang memimpin pembedahan tersebut mengatakan berat tumor tersebut setanding dengan anak kecil berusia 4 tahun. Diyakini, tumor yang diangkat dari rahim wanita itu merupakan yang terbesar di dunia hingga saat ini.

"Dalam pengertian awam, wanita ini seperti sedang mengandung anak kembar 5. Saya belum pernah mencari yang seperti ini dalam 34 tahun kerjaya saya sebagai doktor bedah," ungkap Lopez, seperti dipetik dari Dailymail.

Saat ini, wanita tersebut sudah dibenarkan pulang ke rumah. Ia hanya menjalani rawat pediatrik selama 5 hari selepas pembedahan yang berjalan kejayaan tersebut.

Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami

0 Komentar untuk "Tumor Terbesar Dari Rahim Seorang Wanita Seberat 23kg Berjaya Di Keluarkan"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info