>>>>>

Tidak Memiliki Bagian Otak yang Lengkap, Bagaimana Nasib Bayi ini?

Lahir dengan keadaan yang membimbangkan, lantas tidak membuat sang ibu menyerah begitu saja. Aaron putera dari Emma Muray yang lahir pada tahun 2013 lalu, dijatuhi tidak dapat bertahan hidup dengan jangka masa yang lama oleh doktor di mana dikatakan bahawa Aaron hanya dapat bertahan hidup selama 3 minit, 3 jam, atau 3 hari.

Walaupun pasukan doktor saat itu, menyuruh Emma untuk menghubungi keluarga besarnya sebelum Aaron menghembuskan nafas terakhirnya. Pasalnya, Aaron lahir dengan keadaan yang hanya mempunyai batang otak sahaja dan bukan otak secara utuh. Secara perubatan, keadaan ini disebut dengan holoprosencephaly dimana terjadi kelainan otak sejak dalam kandungan.


Holoprosencephaly merupakan keadaan di mana otak besar tidak berbisa atau tidak terbahagi dua saat dalam masa kandungan. Secara semula jadi, pada saat berada di kandungan otak janin akan terbahagi menjadi otak kiri atau kanan dan dihubungkan oleh suatu serabut saraf persatuan iaitu Corpus calosum.
Bayi yang disabitkan dengan holoprosenphaly tentu saja akan menjejaskan tumbuh kembang anak sesudah lahir di mana berlaku kelewatan dalam bertumbuh kembang berbanding dengan anak yang lahir dengan keadaan normal. Namun, ramalan doktor tersebut sepertinya melencong kerana Aaron hingga sekarang sudah berumur 2 tahun.


Menurut Emma, sejak awal Aaron sudah membuktikan bahawa dia merupakan pejuang yang tangguh menghadapi keadaannya. Dengan keadaan Aaron, Emma sebagai ibunya sungguh tidak berharap banyak mengenai tumbuh kembang Aaron. Namun, apabila Aaron mampu memanggil Emma dengan panggilan ibu, merupakan suatu keajaiban besar baginya.

Emma mengatakan bahawa Aaron melihat kepadanya dan memanggilnya "Mummy". Pasalnya holopresencephaly juga boleh menyebabkan bayi tidak boleh berkomunikasi atau mengenali persekitarannya. Walaupun ada kemungkinan kecil bahawa bayi dengan keadaan holoprosenphaly dapat mengenali persekitaran dan keluarganya. Dan ternyata Aaron merupakan bayi dari kemungkinan kecil tersebut.
0 Komentar untuk "Tidak Memiliki Bagian Otak yang Lengkap, Bagaimana Nasib Bayi ini? "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info