>>>>>

Inilah Alasan Orang India Menggerakan Kepala saat Berbicara

Pernah menonton filem india atau biasa kita kenal sebagai filem bollywood? tentu kebanyakan orang sudah pernah bahkan sering sekali menonton filem bollywood. Sudah tidak asing lagi apabila melihatnya, kita akan ditawarkan sebuah kebiasaan unik yang ada di India, iaitu setiap pelakon filem India tersebut selalu menggerakan kepala ketika mereka sedang berbicara kepada orang lain. Pernah kah anda berfikir mengapa mereka melakukan hal itu.

Setiap orang di belahan bumi ini selalu mempunyai kebiasaan-kebiasaan tersendiri, ada yang unik, ada yang lucu dan juga sebahagian ada yang beranggapan kebiasaan yang tak wajar. Begitu juga dengan India, kebiasaan yang sudah melekat kepada kebanyakan orang India adalah menggeleng-gelekan kepada mereka ketika bercakap.

Kebiasaan orang India menggeleng-gelengkan kepala apabila berbicara merupakan sebuah kebiasaan apabila mereka berinteraksi. Kerana telah menjadi kebiasaan sejak lama, maka kebiasaan ini tidak boleh serta merta di hilangkan begitu saja. Bahkan kerana tabiat ini juga, maka filem-filem India juga tidak lepas dari kebiasaan menggoyangkan kepala tersebut. Bagi orang India, gerakan kepala juga boleh menunjukan ekpresi ketika sedang senang, sedih, suka ataupun sedang marah di sertai mimic wajah mereka.

Tidak hanya sebatas itu, uniknya apabila mereka bertembung dengan sesorang yang di kenalnya, orang Indonesia yang biasanya mengatakan apa kabar, tidak dengan orang India, hanya dengan mengoyangkan kepala dan tanpa berkata-kata sudah dapat difahami oleh orang ditemui itu. Orang yang melihatnya akan menjawab dengan sendiri nya seperti "baik" sambil mengoyangkan kepala juga sambil tersnyum.


Tentu saja kebiasaan tersebut tidak boleh di terapkan oleh orang Indonesia, yang ada anda akan mendapatkan tawaan dari teman-teman kerana tiba-tiba anda melakukan hal yang jarang di lakukan oleh orang Indonesia untuk mengucapkan salam atau menunjukan perasaan yang sedang anda alami. Kerana kita di besarkan dengan kebudayaan yang berbeza dan juga kebiasaan yang berbeza.
0 Komentar untuk "Inilah Alasan Orang India Menggerakan Kepala saat Berbicara"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info