>>>>>

Kisah Menyentuh Hati Budak 3 Tahun Menjaga Dan Merawat Ibu yang Terbaring di Hospital

Foto: copyright facebook.com/cctvnewschina

Merawat orang yang sedang sakit bukanlah perkara mudah. Perlu kesungguhan hati, kesabaran, dan ketulusan luar biasa ketika merawat. Orang dewasa sahaja kadang masih kesulitan untuk merawat orang sakit.

Tapi bagi Qianqian, merawat ibu yang terbaring di rumah sakit adalah sesuatu yang harus ia lakukan. Dipetik dari laman Facebook CCTV News, bocah 3 tahun asal Ruzhou, Wilayah Henan, China ini telah menyentuh hati ribuan orang ketika ia terpotret sedang merawat ibunya yang terluka kerana jadi mangsa langgar lari. Ibu Qianqian, Wang Huixian mengalami sejumlah patah tulang akibat kemalangan itu.



Foto: copyright facebook.com/cctvnewschinaFoto: copyright facebook.com/cctvnewschina


Wang pun harus dirawat di rumah sakit. Kerana kedua-dua orang tuanya sudah meninggal akibat kemalangan dan sudah putus hubungan dengan suaminya selepas bercerai, Wang hanya boleh menggantungkan hidupnya pada putri kecilnya, Qianqian.

Sungguh sangat disayangkan, pelaku langgar lari Wang langsung kabur begitu saja. Akibatnya kos rawatan Wang pun tak ada yang menanggung. Wang dan putrinya benar-benar dalam keadaan tak berdaya.


Dalam laporan video yang merebak di media sosial China, Qianqian kelihatan menggunakan baju


  satu-satunya yang ia punya dan melakukan hal-hal yang biasa dilakukan orang dewasa untuk merawat orang sakit seperti mengantar makanan dan minuman untuk ibunya. Qianqian juga mengeluarkan air mata sang ibu dan membantu membuang najis mereka. Sungguh anak yang sangat berbakti, ya Ladies.


Foto: copyright facebook.com/cctvnewschinaFoto: copyright facebook.com/cctvnewschina

Selepas video kisah Qianqian dan ibunya tersebar luas, bantuan derma wang dan baju akhirnya berdatangan. Salah satu masyarakat yang menjenguk Qianqian dan sang ibu sehingga menitiskan air mata kerana tak kuasa dengan kesedihan yang dia rasa apabila melihat mereka. "Anakku yang berusia 3 tahun belum dapat apa-apa di bawah naungan orang tuanya, tetapi cuba lihat Qianqian ini," ungkapnya.

Sumbangan yang terkumpul untuk Qianqian dan ibunya sudah mencapai 6.000 yuan atau kira-kira 12 juta rupiah selain sumbangan baju dan makanan. Wang berkata ia telah mengatur rancangan operasi dengan doktor dan sangat berterima kasih kepada orang-orang baik hati yang mahu menghulurkan tangannya.

Sementara itu, pihak polis masih berusaha untuk mencari dan menangkap pelaku langgar lari Wang. Semoga pelakunya boleh segera tertangkap, ya.
0 Komentar untuk "Kisah Menyentuh Hati Budak 3 Tahun Menjaga Dan Merawat Ibu yang Terbaring di Hospital"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info