>>>>>

Inilah Kisah 5 Perompak Paling Bodoh Di Dunia

1. Pencuri ditangkap gara-gara selfie

Penjahat Paling Bodoh Di Dunia


Dua perompak asal Bandar Houston, Amerika Syarikat ini tak sengaja menyerahkan diri pada polis. Berjaya menggasak sebuah tablet Apple, wang puluhan ribu Dollar Amerika, dan beberapa barang elektronik dari sebuah trak, Dorian Walker-Gaines dan Dillan Thompson malah sibuk bergambar selfie yang secara mendadak terunggah ke laman akaun iCloud milik korban. Dua perompak ini agaknya belum tahu bahawa di setiap peranti buatan Apple datanya boleh disambung selama akaun iCloud yang barang tidak dihapuskan.

Dari carian korban kedua perompak itu sempat hampir Starbucks selama masa pelarian. Di sana, mereka menggunakan iPad miliknya mengakses Wi-Fi. Dari detik-detik tersebut, seluruh data foto yang dihantar, yang kemudian jadi bahan korban untuk melapor polis. Cuma hitungan dua jam Dorian dan Dillan ditangkap di pinggir Bandar Houston.


2. Mahu mencuri malah ketiduran di rumah mangsa


Penjahat Paling Bodoh Di Dunia

Tahun lalu polis Amerika Syarikat menangkap Dion Davis, 29 tahun, lelaki asal Negara Bahagian Florida, ketika dia sedang tertidur di dalam rumah tempat dia mencuri. Seorang perempuan penjaga rumah di Sarasota County itu lalu menelefon nombor kecemasan 911 untuk melaporkan kecurian. Ketika polis tiba di lokasi kejadian mereka akan mengambil alih buat mengambil gambar David yang sedang tertidur di katil rumah itu. Di samping tangannya ada satu beg plastik berisi barang kemas hasil jarahannya.

Dalam laman media sosial Facebooknya Davis mengaku sebagai juruteknik peralatan keselamatan. Dia ditangkap dan didakwa atas rompakan rumah yang sedang tidak dihuni pemiliknya. Perempuan pembantu rumah tangga yang melaporkan dia itu mengatakan dia tiba di rumah itu dan mendapati tingkap dapur terbuka dan Davis sedang tertidur di katil.


3. Mau merompak bank malah disuruh beratur

Penjahat Paling Bodoh Di Dunia

Rompakan bank paling lucu berlaku di Bandar Heyuan, Wilayah Guangzhou, China. Bagaimana tidak, si perompak yang seharusnya bikin ngeri, malah tunduk pada perintah juruwang perempuan yang sedang berjaga. Kejadian tersebut dirakam oleh kamera pengawasan. Masa bank belum terlalu ramai, kerana baru buka, seorang lelaki datang menenteng pisau daging besar. Dia berteriak-teriak minta wang.Perempuan yang berjaga di balik kaca acuh tak acuh. Hebatnya lagi, dua pelanggan lain yang sedang berurusan dengan juruwang, ikut berganjak, mengabaikan kehadiran lelaki tersebut. Peristiwa ini semakin aneh, ketika juruwang itu dengan ketus meminta sang perompak antre. Lelaki yang hanya memakai selipar dengan baju kemeja terbuka itu menurut. Pisaunya tak diacukan lagi.Selepas antre beberapa saat, dia kembali menuntut minta wang. Juruwang itu menyuruhnya memasukkan nombor akaun. Lagi-lagi perompak bodoh ini mengikuti arahan sang juruwang. "Anda cuma punya satu yuan di akaun itu," kata perempuan ini dengan wajah yang rata. "Aku tidak peduli, aku mau 10.000 yuan," kata perompak itu.Kira-kira, pelaku sebetulnya berharap boleh dapat Rp 19 juta dari percubaan menceroboh bank ini. Apa mau dikata, sang juruwang berganjak. Sedar usahanya sia-sia, si perompak mula emosi lantas berupaya memecahkan kaca keselamatan. Apes, pisau daging yang dibawanya bahkan tak boleh mencalarkan sedikit saja kaca itu. Pelanggan lain cuma memandang aksi perompak bodoh tersebut. Pasrah, pelaku kemudian pergi. Beberapa saat kemudian dia langsung diringkus polis.
4. Susah bawa duit hasil rampokan, penjenayah ditangkap


Penjahat Paling Bodoh Di Dunia

Seorang perompak bank di China berjaya dilumpuhkan timah panas polis mengarah ke kakinya. Dia pun akan ditahan. Petugas dengan mudah menangkapnya lantaran dia kesulitan membawa kabur wang bernilai RM 3.5 bilion dalam buntalan besar. sebenarnya dia segera melarikan duit itu menuju motosikal miliknya. Alih-alih terus pergi, dia terharu mengangkat beg wang sangat berat itu.

Dalam rakaman kamera pengintai memperlihatkan lelaki di Kota Huludao menakut-nakutkan pegawai keselamatan dengan senjata ternyata mainan. Lalu dia terseok-seok mengangkat buntalan duit dengan berat kira-kira 82,5 kilogram. Dia berjuang amat keras mengangkat beg duit namun polis sudah keburu mengelilinginya.


5. Penjahat kenal juruwang, batal merompak


Penjahat Paling Bodoh Di Dunia

Seorang lelaki di Negara Bahagian Colorado, Amerika Syarikat, tidak jadi merompak sebuah toserba kerana dia kenal dengan petugas juruwang kedai itu. peristiwa itu berlangsung di Wheat Ridge di Daerah Jefferson di kedai bernama Quick Save. Polis mengeluarkan rakaman kamera pengawas (CCTV) memperlihatkan bagaimana kejadian itu berlaku. Dalam video terlihat seorang memakai jaket bertudung kepala memasuki kedai sekitar siang hari.
Menurut juruwang kedai perompak itu sempat melihat ke arahnya lalu berkata, "Saya tadinya mau merompak tapi saya kenal kamu." Lelaki itu kemudian menanyakan apakah si juruwang mengenal dia. Tapi yang ditanya menjawab tidak tahu. Lelaki itu lalu berkata, "Baik", sebelum meninggalkan kedai sambil memberi isyarat dua ibu jari. Polis Daerah Jefferson berkata suspek pergi dengan sedan warna abu-abu berpintu empat dan tingkap warna ungu. Plat keretanya tidak kelihatan.



0 Komentar untuk "Inilah Kisah 5 Perompak Paling Bodoh Di Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info