>>>>>

16 Gambar Detik-detik Berakhirnya Empayar Nazi


Sejarah Ideologi Nazi (Jerman Nazi)
Jerman Nazi atau lebih dikenali sebagai The Third Reich adalah sebuah ideologi yang dipimpin oleh diktator Adolf Hitler sekitar tahun 1938 hingga 1945.

2
Jerman ketika dibawah kekuasaan Adolf Hitler
Dalam zaman tersebut Jerman telah bangkit sebagai negara yang tewas dalam peperangan Dunia pertama sebagai suatu kuasa ketenteraan yang diegruni sekitar eropah.

Dalam zaman pemerintahan Adolf Hitler, Hitler yang berasal dari bangsa Aryan memainkan politik perkauman dimana mereka mengagungkan bangsa Aryan dan merendahkan martabat bangsa lain di sekitar eropah.

Sejarah kebangkitan Nazi tidak lama dimana mereka telah ditewaskan oleh tentera Berikat dan Soviet. Kejatuhan empayar Nazi Jerman menyebabkan negara tersebut terpecah dan terbahagi kepada dua blog iaitu Republik Konfederasi Jerman Barat yang berfahaman Kapitalis dan Republik Demokratik Jerman di sebelah timur yang berfahaman Komunis-Sosialis.

Kenapa Empayar Nazi Jerman Ditakuti?
Emapayar Nazi digeruni bukanlah disebabkan bilangan tenteranya yang besar, tetapi teknologi ketenteraan yang dibina ketika itu menyebabkan mereka digeruni dan ditakuti negara eropah termasuk tentera Berikat dan Soviet. Inovasi dan penciptaan yang dihasilkan oleh saintis dan jurutera Jerman Nazi menjangkau teknologi dari musuh-musuh mereka.
Roket V1, Jet pejuang bersayap V, dan kereta kebal berkeljuan tinggi adalah sebahagian penciptaan yang dihasilkan oleh jurutera tentera Nazi Jerman.

Kejatuhan Empayar Nazi
Akibat serangan tentera-tentera Bersekutu pada tahun 1945, dan lebih malang lagi diktator Adolf Hitler dipercayai membunuh diri sekaligus melemahkan lagi empayar Nazi sehinggalah mereka mengangkat bendera putih dan maka runtuhlah empayar Nazi pimpinan Hitler.

Kebanyakan penganalisis ketenteraan pada ketika itu berkata jika Amerika Syarikat tidak terlibat dalam Perang Dunia Ke-2, berkemungkinan besar Jerman akan meluaskan empayar pemerintahannya dengan mengalahkan Britain dan menawan negara-negara sekutunya seluruh eropah.

Di bawah adalah beberapa gambar yang dikumpulkan detik-detik jatuhnya kekuasan empayar Nazi sekitar Eropah. -HarianBlogger.com

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2
2

2
0 Komentar untuk "16 Gambar Detik-detik Berakhirnya Empayar Nazi"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info