>>>>>

Ada Yang Mahu Tak..? Gadis-Gadis Cantik Di Desa Ini Dijual Sama Harga 10 Ekor Lembu


Setiap suku pastinya mempunyai tradisi berkahwin tersendiri yang berbeza-beza. Salah satunya seperti suku Pokot ini yang mempunyai tradisi perkahwinan yang sangat unik dan menarik untuk dibincangkan.

Suku yang dianuti oleh warga desa yang berjarak 80.4 kilometer dari Marigat, Kenya ini mempunyai tradisi menikahkan anaknya yang sangat unik dan menarik.

Ibu bapa yang mempunyai anak gadis harus rela menjual anak gadis mereka yang dihargai bersamaan dengan 20 ekor kambing, 10 lembu, dan beberapa ekor unta.

Seperti yang dilaporkan oleh Merdeka.com, sebuah foto yang menunjukan seorang gadis yang kelihatan ingin kabur ketika tahu bahawa dirinya akan dijual oleh ibu bapanya.

Tradisi suku pokot ini tidak boleh memberitahu kepada anak gadisnya tentang perjanjian dengan calon suami anaknya. Kerana takut anak gadisnya akan kabut kerana tidak mahu dijual.

Nantinya sekumpulan keluarga lelaki akan menjemput gadis tersebut untuk dinikahinya. Tradisi ini sudah dilakukan sejak dulu kala hingga saat ini.

Namun, sebenarnya tradisi perkahwinan paksa ini sudah haram untuk dilakukan saat ini tapi masih saja suku pokot melakukannya kepada anak-anak gadis mereka.

0 Komentar untuk "Ada Yang Mahu Tak..? Gadis-Gadis Cantik Di Desa Ini Dijual Sama Harga 10 Ekor Lembu"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info