>>>>>

Inilah Pemilik Suara Sebenar Anime Terkenal Jepun Naruto

Populariti anime Naruto di seluruh dunia, tak luput dari peranan serta pengisi suaranya, Junko Takeuchi. Berkat dirinyalah, watak Naruto yang berasal dari manga karangan Masashi Kishimoto itu menjadi lebih hidup.





Lantas, siapakah sebenarnya Junko Takeuchi? Apa saja anime yang pernah digeluti olehnya? Berikut gambaran singkat sang pelakon.

Jika anda mengira Junko Takeuchi adalah seorang lelaki, bermakna tekaan anda salah. Junko adalah seorang wanita kelahiran Saitama, 5 April 1972 Namanya lebih dikenali sebagai pengisi suara (dubber) atau seiyuu (istilah di Jepun) beberapa anime ternama.

Sebelum mengisi suara Naruto, Junko sempat menghidupkan watak Gon FreeCSS di anime Hunter x Hunter versi lawas yang disiarkan pada 1999 silam. Memang kebanyakan watak yang diisi oleh suaranya adalah laki-laki muda dengan watak unik dan tidak masuk akal.

Selain Naruto dan `Hunter x Hunter`, Junko juga pernah terlibat di anime top lain seperti Rurouni Kenshin (Samurai X) sebagai Honjo Kamatari, Digimon Frontier sebagai Takuya Kanbara, Onegai My Melody sebagai Kuromi, Inazuma Eleven sebagai Endou Mamoru sekaligus Endou Kanon, dan di anime One Piece sebagai Sabo.

Uniknya, wanita yang mempunyai golongan dar * h B ini, mempunyai hobi membacara sekaligus menonton perlawanan gusti profesional. Menyanyi juga menjadi salah satu bidang yang sedang ditekuninya.

Suaranya yang terkesan sangat maskulin, turut menghasilkan beberapa tembang khusus anime Naruto seperti OH! ENKA !, Life Goes On, Naruto s Neko Song, dan Gyu-ru-ru. Beberapa lagu untuk anime Hunter x Hunter dan Digimon juga sempat ia nyanyikan.

Kini, Junko Takeuchi telah mempunyai seorang anak lelaki yang lahir pada 2012 lalu. Ia juga tengah bekerja untuk projek multimedia bernama Love Live! sejak 2005.

Seperti yang dipetik dalam blognya digali Sumbangan Junko Takeuchi di dunia anime telah memberikan warna tersendiri. Sedikit banyak, Naruto telah menjadi sebahagian daripada dirinya. Ia telah menjadi aset yang besar bagi perkembangan industri anime di Jepun. Bahkan, ajang Comic-Con International pun sering disambanginya
. (Rul/Ade)
0 Komentar untuk "Inilah Pemilik Suara Sebenar Anime Terkenal Jepun Naruto"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info