>>>>>

Wanita-Wanita Vietnam Kini Gemar Berpakaian Singkat Dan Seksi



Vietnam, negara komunis yang pernah hancur lebur oleh Perang Vietnam pada dekad 1960-an hingga 1970-an, merupakan salah satu negara yang mempunyai pertumbuhan yang amat pesat di Asia Tenggara. Sektor pelancongan merupakan penyumbang terbesar bagi pertumbuhan ekonomi Vietnam.

Banyak yang awalnya memandang Vietnam dengan sebalah mata kerana stigma negara komunis yang serba tertutup. Namun semua pandangan itu akan lenyap apabila kita melawat Vietnam. Bayangan negara komunis yang serba kelam langsung lenyap, kerana di negara ini amat kental dengan aroma barat.

Di ibu negara Hanoi dan bahkan di Ho Chi Minh City, pemandangan aroma barat amat terasa dari cara berpakaian para wanita Vietnam. Banyak wanita tempatan yang tanpa segan berpakaian serba minim, bahkan sambil menunggang motosikal. Sama seperti di Kuala Lumpur dan bandar-bandar lain di Malaysia, di bandar-bandar Vietnam yang menjadi raja jalanan adalah motosikal yang amat banyak jumlahnya.

Sekarang yang menjadi fesyen di kalangan wanita Vietnam adalah memakai pakaian serba minim yang memperlihatkan bra mereka. Dilihat dari etika, cara berpakaian mereka merupakan sebuah bencana. Namun kerajaan komunis Vietnam bersikap acuh tak acuh terhadap fenomena yang menjamur di kalangan wanita seluruh negeri Paman Ho ini.

Pemandangan seperti ini amat lumrah di jalanan-jalanan kota-kota Vietnam kini

Apakah hal tersebut merupakan siasat pemerintah Vietnam agar rakyatnya tidak terlalu terkekang dengan sistem politik dan ideologi negara sehingga dapat melestarikan pemerintahan komunisme mereka ataukah ini merupakan tanda bahwa mereka sedang menuju transformasi negara kapitalis?

Bahkan saat senja pun mereka tidak segan-segan berpakaian singakat

Ini di hanoi, bukan Jakarta, Kuala Lumpur atau Singapura. Penampilan para wanita Vietnam kini amat hedonis

Yang pasti, suka atau tidak, fenomena inilah yang menjadi salah satu daya tarik Vietnam yang menghisap pertukaran asing dari para pelancong yang kini mula mengalihkan perhatiannya dari Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia.
(China Daily, The Straits Times, Twitter)
0 Komentar untuk "Wanita-Wanita Vietnam Kini Gemar Berpakaian Singkat Dan Seksi"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info