>>>>>

Melihat Suasana Di Dalam Kafe Siber Di Jepun Yang Sangat Hebat Dan Menarik

Siapakah yang tidak mengenal Kafe Siber (warung internet)? Sebahagian besar dari kita pasti sering, atau sekurang-kurangnya sudah pernah menggunakan jasanya. Kafe Siber di malaysia umumnya dibagi-bagi menjadi sekat-sekat kecil yang terbuka dan tentunya tidak selesa untuk selonjoran.



                                                          Beginilah interior bilik Kafe Siber di Jepun


Bagaimana kalau di Jepun? Di Jepun sana Kafe Siber dinamakan internet cafe dan jumlahnya cukup banyak, serta selalu ramai walaupun boleh dikatakan bahawa di Jepun hampir setiap rumah sudah mempunyai sambungan internet sendiri.
Ada satu bilik berkapasitas 2 komputer atau lebih

Kafe Siber di Jepun berbanding di sini mempunyai 3 hal perbezaan yang berbeza berbanding dengan Kafe Siber di malaysia iaitu: harga (mahal sekali), sambungan (amat cepat), dan pelayanannya (tidak hanya untuk internet saja).

Bercakap harga, tidak ada yang murah disana. Tokyo dikenali sebagai salah satu bandar termahal di dunia. Kos sewa mulai dari 15 minit sampai setengah hari kos rata-ratanya 500 yen (kira-kira Rm15) sebenarnya cukup murah atau mahal itu relatif

Bercakap kelajuan, jangan ditanya lagi. Sebab rata-rata kelajuan internet di Jepun saat ini sekurang-kurangnya 10 Mbps, jauh meninggalkan kelajuan sambungan internet di malaysia yang sesungguhnya hanya rata-rata maksimum 500 Kbps.
Ini cafe syber apa hotel ya?

Nah, internet cafe di Jepun umumnya tidak hanya sekadar untuk internet saja, tetapi juga kita boleh membaca koleksi buku komik (manga) yang banyak dengan percuma. Hebatnya lagi, isu boleh menempah bilik yang berkapasiti 1 orang, 2 orang atau lebih dari 2 orang. Dan kadang pengelolanya menyediakan 2 komputer dalam 1 bilik. Sebahagian besar bilik yang ada dilengkapi dengan kemudahan sokongan seperti webcam, mikrofon, televisyen untuk menonton. Dan bagi para perokok, tidak masalah, kerana di sediakan asbak.

Berbagai minuman ini percuma!

Dan walau biaya sewanya mahal, mereka menyediakan minuman percuma tanpa batasan. Hanya makanan (snack) saja yang tidak percuma.


                               Ada user yang niatnya hanya rehat (atas), ataupun melayari (bawah)


Terkini, bicara soal perkhidmatan maka bicara juga soal keperluan. Kebelakangan ini internet cafe disana tidak sekadar menjual sambungan internet tetapi sebagai tempat tidur bagi para pekerja atau seperti Love Hotels digunakan juga untuk tempat bermalam bagi mereka yang ketinggalan kereta.

Alasannya adalah internet cafe jauh lebih murah berbanding dengan kos mereka menginap di hotel sebab selain boleh tidur mereka juga boleh internetan, baca komik, minum percuma dan ada air hangat untuk mandi (biasanya untuk menggunakan bilik mandi kita perlu membayar).



Seperti inilah bahagian luar bilik Kafe Siber di Jepun. Walau amat privasi, tapi tak ada aktiviti seks

Satu perkara yang kini juga menjadi masalah bagi kerajaan tempatan adalah peningkatan kadar pengangguran dan orang yang mendadak tidak mempunyai tempat tinggal kerana jatuh miskin adalah internet cafe sudah mulai berubah fungsi sebagai rumah sementara bagi mereka.

Dan bagusnya, orang Jepun mempunyai sopan santun yang tinggi. Walau bilik-bilik tersebut amat privasi, mereka tidak pernah melakukan aktiviti seks seperti yang kerap dilakukan oleh para pelajar di malaysia dalam bilik-bilik Kafe Siber.
0 Komentar untuk "Melihat Suasana Di Dalam Kafe Siber Di Jepun Yang Sangat Hebat Dan Menarik"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info