>>>>>

Tingkah Laku Pelik Pelanggan Pasaraya IKEA Di Berbagai Negara


Pasaraya IKEA yang sebenarnya adalah sebuah kedai yang menjual perlatan rumah tangga ternyata banyak disalahgunakan di berbagai belahan dunia. Menurut dailymail, peristiwa-peristiwa ganjil seperti seorang anak kencing di sebuah kedai China, wanita muntah dan pengsan di IKEA Israel, warga New York menggunakan tempat penjagaan anak di kedai sehingga mereka boleh berehat, warga Jerman menaruh anak-anak mereka disana sehingga mereka boleh bermain tenis, dan orang-orang Cina yang tidur di kedai untuk mengelakkan musim panas.


Syarikat perabot dari Sweden ini sering bersikap bertolak ansur terhadap perilaku tersebut kerana menganggap jika orang melawat kedai untuk alasan lain, mereka cenderung kembali lagi untuk membeli sesuatu. Tapi sebaliknya dengan pata pembeli yang benar-benar ingin membeli-belah, melihat perilaku tersebut sebagai salah tempat.


Cerita yang paling mengejutkanbaru-baru ini mungkin adalah cerita dari China ketika seorang nenek membantu anaknya melepas seluarnya dan kencing ke dalam botol, sementara membantu Ia berdiri di salah satu tempat tidur di kedai. Nenek dan cucu ini sempat dikhabarkan sempat tertidur di tempat tidur. Ketika anak itu terbangun, neneknya membantunya buang air dengan memegang sebuah botol air kosong dan menurut South China Morning Post, air kencing menitis ke katil baru dimana dia berdiri.


Seorang pekerja bahkan menyatakan: "Saya fikir itu hanya perilaku belanja, di China sangat berbeza," katanya kepada pejabat berita. Kedai juga harus menggaji kakitangan tambahan untuk menukar peralatan tempat setiap hari, tapi perniagaan ini sekarang sedang berkembang pesat di pasaran China, di mana 12 syarikat kedai menarik lebih dari $ 7.5 bilion dalam tahun fiskal 2012. Maka dari itu, toleransi terhadap pelanggan nakal ini seolah-olah menjadi dasar global.

Sementara itu, New York dan Jerman sama-sama tanpa malu-malu menggunakan creche atau penjagaan anak percuma kedai perabot untuk melepaskan diri daripada tanggungjawab sebagai orang tua dan mempunyai masa bersantai.

Gerard Bos, pengurus hubungan pelanggan di IKEA Inggeris dan Ireland mengatakan kepada Mail Online dalam satu kenyataan: "Sebagai sebahagian daripada pengalaman membeli-belah IKEA, kami bertujuan untuk menyediakan hari yang menyenangkan bagi seluruh keluarga dan kami menyambut semua orang untuk terinspirasi oleh jangkauan kami dan untuk menyentuh dan merasakan produk kami.

"Kesihatan dan keselamatan semua pelanggan kami dan rakan kerja adalah keutamaan utama kami dan kami percaya pengunjung untuk menggunakan akal sehat mereka ketika di kedai kami."
0 Komentar untuk "Tingkah Laku Pelik Pelanggan Pasaraya IKEA Di Berbagai Negara "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info