>>>>>

Gol Ke 20 Van Persie Musim Ini Bantu Kemenangan 2-0 Manchester United Keatas Stoke City



STOKE, - Manchester United (MU) membawa pulang mata penuh apabila melawan Stoke City di Stadium Britannia, Minggu (14/4/2013). Red devil menang 2-0 yang juga diwarnai kembalinya Robin van Persie menjaringkan gol.

Pada pertandingan kali ini, MU menurunkan pemain terbaiknya, termasuk trio penyerang Wayne Rooney, Javier Hernandez, dan Van Persie. Bagi Stoke siap menghadang barisan depan MU dengan duet bek Ryan Shawcross dan Robert Huth.

Namun, gol pembuka hadir lewat pemain tengah MU, Carrick. Dari umpan sepak sudut Van Persie, terjadi kemelut di depan gawang The Potters. Carrick mampu memanfaatkan peluang kecil untuk mengecoh kiper Asmir Begovic dan membuat MU unggul 1-0.

Pada minit ke-10, aksi Begovic mampu menyelamatkan gawangnya dari peluang Rooney. Pemain didikan akademi Everton itu melepaskan tembakan keras dari jarak jauh yang masih boleh dihalang Begovic.

Tuan rumah baru memperoleh kesempatan memasuki minit ke-18. Umpan tendangan bebas Glenn Whelan disambut sundulan Roberth Huth yang sayangnya masih gagal mencari sasaran gawang David de Gea.


Dua minit jelang turun minum, MU kembali meraih kesempatan emas mengoyakkan jaring Stoke. Akan tetapi, tendangan bebas Rooney melebar tipis dari samping gawang The Potters. Babak pertama pun berakhir 1-0 untuk keunggulan MU.

Memasuki pertengahan babak kedua atau tepatnya minit ke-65, MU mendapatkan hadiah penalti menyusul pelanggaran Andy Wilkinson terhadapn Van Persie. Van Persie yang mengambil sepakan berjaya menjalankan tugasnya, sekaligus menghentikan cacatan buruk tak pernah menjaringkan gol dalam 11 perlawanan terakhir sebelum perlawanan ini.

Stoke meraih peluang untuk memperkecil skor pada minit ke-68. Namun, sepakan Ryan Shotton yang lepas dari kawalan Patrice Evra, mampu diselamatkan dengan sempurna oleh De Gea.

Hingga pertandingan berakhir, skor tetap 2-0 untuk kemenangan MU. Pasukan Sir Alex Ferguson makin kukuh di puncak liga dengan 80 mata daripada 32 perlawanan. MU unggul 15 mata dari City yang baru menjalani 31 laga. Sementara Stoke bertahan di urutan ke-16 dengan 34 mata.
0 Komentar untuk "Gol Ke 20 Van Persie Musim Ini Bantu Kemenangan 2-0 Manchester United Keatas Stoke City"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info