>>>>>

Manchester City Kalahkan Arsenal Di Emirates



LONDON, - Manchester City berjaya mengalahkan Arsenal 2-0 pada lanjutan Premier League di Stadium Emirates, Minggu (13/1/2013). Keputusan ini cukup membanggakan bagi Manchester Biru. Selain tetap menjaga persaingan dengan Manchester United, City akhirnya mampu mematakan "kutukan" Emirates. Ini merupakan kemenangan perdana City di kandang Arsenal sejak 1975.

Saat itu, pasukan yang dibimbing Tony Book mampu mengalahkan The Gunners dengan skor 3-2 di Highbury. Sejak itu, City tak pernah menang di kandang Arsenal. Sejak Arsenal pindah markas ke Emirates pun, City belum pernah menang di stadium tersebut.

Perlawanan sempat berjalan tempang kerana The Gunners terpaksa bermain dengan sepuluh pemain sejak minit kesembilan. Pengadil Mike Dean mengganjar Laurent Koscielny dengan kad merah selepas menjatuhkan Edin Dzeko di dalam kotak penalti. Pasukan tuan rumah masih dinaungi keberuntungan kerana Dzeko gagal melaksanakan penalti. Tendangan Dzeko berjaya ditangkap penjaga gol, Wojciech Szczesny setelah sebelumnya bola sempat membentur tiang.

Perubahan yang dilakukan Wenger belum membuahkan hasil kerana pasukannya terpaksa tertinggal lebih dulu oleh gol James Milner pada minit ke-21.



City semakin menggila. Betapa tidak, City kembali menjebol gawang pasukan tuan rumah dalam sepuluh minit. Gol diciptakan Dzeko sekaligus menebus kegagalannya melaksanakan penalti.

Gol bermula dari umpan mendatar Milner yang disambar oleh Tevez. Szczesny yang berusaha menepis bola malah membuat bola berubah arah ke kaki Dzeko. Striker Bosnia-Herzegovina itu yang berdiri bebas dengan mudah menceploskan bola. Gol ini sekaligus memateraikan keunggulan City 2-0 hingga Mike Dean meniupkan wisel turun minum.

Wenger yang tak puas dengan penampilan barisan depannya kembali melakukan perubahan. Pelatih berbangsa Perancis itu bermain Olivier Giroud pada minit ke-56. Adapun Mancini belum mahu melakukan perubahan.

Meski begitu, City tetap tampil degil. Dzeko dan Tevez silih berganti mengancam gawang Arsenal.
Tevez mempunyai peluang emas untuk mencetak gol pada minit ke-69. Dzeko memberikan umpan penemuan kepada Tevez. Pemain asal Argentina itu merangsek ke dalam kotak penalti. Sayang, Tevez kehilangan bola sehingga sementara amanlah gawang Szczesny.

Pemainan pun menjadi seimbang sejak minit ke-74. City harus bermain sepuluh pemain selepas Vincent Kompany diganjar kad merah. Bek asal Belgium itu melakukan tekel keras terhadap Jack Wilshere. Alhasil, Tevez menjadi mangsa. Dia ditarik keluar, digantikan dengan Joleon Lescott. Kemasukan Lescott tepat. Pemain asal Inggeris itu berjaya menyalamat gawang pasukannya dengan membuang bola hasil sepakan Walcott pada minit-minit akhir. Itu menjadi peluang emas yang terkini bagi Arsenal dan gagal menyelamatkan dari kekalahan.
0 Komentar untuk "Manchester City Kalahkan Arsenal Di Emirates "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info