>>>>>

Inilah Gambar Pramugari Pertama Di Dunia

inilah Gambar Pramugari pertama di dunia ..... Ellen Church (1904 - 1965), Pramugari Pertama di Dunia Sejak Wright Bersaudara lipatan sejarah "12 saat yang mengubah dunia" pada 17 Disember 1903 dengan menerbangkan pesawat terbang berenjin pertama, dunia penerbangan mulai menggeliat .


 Awalnya, sampai dengan akhir Perang Dunia I, pesawat tempurlah yang mula berkembang. Setelah itu, pada dekad 1920-an, pesawat terbang awam mulai berkembang, di antaranya dipelopori oleh William Boeing yang mendirikan industri pesawat terbang Boeing di Seattle, Amerika Syarikat pada 1916, dan Anthony Fokker-orang Belanda kelahiran Madiun, Indonesia-yang mendirikan industri pesawat terbang Fokker di Belanda pada tahun 1919.
Akan tetapi, sepanjang dekad 1920-an tersebut penerbangan komersil berkembang dengan lambat walaupun perlahan-lahan mulai popular sebagai pengangkutan. Salah satu alasan mengapa pengangkutan udara kurang popular, adalah kenyataan bahawa orang merasa pengangkutan udara masih merupakan moda transportasi yang berbahaya.

Untuk dapat mengalihkan penumpang kereta api menjadi penumpang pesawat terbang, tentunya syarikat penerbangan harus dapat meyakinkan bahawa pengangkutan udara adalah moda transportasi yang selamat. Salah seorang yang berjasa mengubah imej pengangkutan udara adalah Ellen Church.

Dilahirkan di Cresco, Iowa, Amerika Syarikat pada 22 September 1904, Ellen Churchadalah seorang jururawat (registered nurse) yang kerana minatnya yang tinggi terhadap dunia penerbangan, juga menjadi seorang juruterbang (pilot).

Sebenarnya, ketika Church melamar bekerja di Boeing Air Transport (BAT)-yang kemudian menjadi United Airlines-awalnya dia melamar sebagai juruterbang. Akan tetapi, alih-alih mengontrak Church sebagai juruterbang, Steve Stimpson, seorang pegawai BAT, justeru melihat perkara yang lebih menjanjikan dari idea Ellen Church yang lain, iaitu meletakkan jururawat sebagai pramugari (stewardess / flight attendant) di dalam pesawat terbang, yang bertugas untuk menenangkan penumpang yang takut terbang.

Meramalkan publisiti yang hebat yang akan terjadi dengan menempatkan jururawat sebagai pramugari, Stimpson menjual idea tersebut kepada atasannya.

 Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami

0 Komentar untuk "Inilah Gambar Pramugari Pertama Di Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info