>>>>>

Tradisi Gila Di India Mempersembahkan Anak Gadis Ke Tempat Pelacuran

Sebut saja Puja. Usia gadis ini sekitar 13tahun. Masih sekolah. Suka menyanyi dan menari. Sambil tertawa, ia melontarkan mimpi ingin menjadi bintang filem suatu saat nanti. Jauh di balik kepolosannya sebagai gadis desa, Puja mempunyai pemikiran maju. Ia adalah gadis pertama dikeluarganya yang sekolah, dan bertekad menyelesaikannya. Sedikit gadis dilingkungannya yang mempunyai tekad serupa.

Ia tak ingin bernasib seperti Priya, wanita berusia hampir 40 tahun yang dipaksa hidup di persekitaran pelacuran sesaat setelah memasuki masa akil baligh. Menjual anak perempuan yang memasuki usia akil baligh ke pelacuran menjadi cerita jamak di Daerah Bharatpur, India.Bahkan, menjadi sebahagian tradisi masyarakat tempatan yang bertanda upacara menyambut masa akil baligh: Nathni utarna.

Upacara itu menjadi penanda seorang gadis siap dihantar ke perdagangan seks. Siap tidur dengan pelanggan pertamanya.


 Masyarakat tak melihat ada yang salah apabila seorang bapa membawa anak gadisnya ke dalam perniagaan seks.

Begitu pula apabila seorang pemuda membawaa diknya ke tempat pelacuran. Mereka hanya melihatnya sebagai tradi siturun-temurun.

Tradisi itu bermula dari budaya devdasi, yang bermaksud persembahan untuk Tuhan. Anak-anak perempuan didedikasikan sebagai pekerja seksual atas nama agama. Hanya, tradisi yang mulanya wujud persembahan keagamaan ini telah menjelma menjadi ladang perniagaan yang menjanjikan kehidupan layak.

Plan India, sebuah institusi sosial terus berusaha untuk menghapuskan tradisi tersebut. "Banyak wanita di pusat pemulihan memastikan bahawa anak-anak perempuan di keluarga mereka tak meneruskan tradisi ini," ujar Anil Kapoor, salah satu aktivis Plan India, kepada CNN.


 "Sebuah langkah kecil, tapi arahnya suda hbenar. Mengubah pola pikir wanita di luar bandar adalah kuncinya," ujarnya. "Sekarang, ketika wanita-wanita sudah mempunyai pendirian sendiri melawan pelacuran, saya optimis tradisi itu boleh ditamatkan."

Plan India mensasarkan anak-anak perempuan yangbelum terjerumus ke dalam pelacuran. Sebab, mereka yang sudah terlanjur masukke dalam perniagaan tersebut umumnya sukar melepaskan diri kerana terikatpenghasilan yang menjanjikan. "Pendidikan adalah kunci untukmengubah."


 Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami
0 Komentar untuk "Tradisi Gila Di India Mempersembahkan Anak Gadis Ke Tempat Pelacuran"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info