>>>>>

Paling Canggih di China, Ada Toilet Umum Seperti Ini Ya?



Sebagai masyarakat umum, tentu kamu sering banget menggunakan tandas awam di mana saja ketika mendadak memerlukannya. Mau di mall, taman bandar, sekolah atau bahkan di tempat peristirahatan yang selama ini selalu ada di stesen pengisian bahan bakar.

Hingga kini, kamu pasti juga sudah boleh menilai soal keadaan tandas awam yang ada di negara kita kan? Yap, meski sudah banyak yang bersih. Namun, tak sedikit juga kemudahan awam yang masih kotor atau kurang layak digunakan.

Bercakap soal kemudahan awam tersebut, baru-baru ini di China sedang berkembang pesat tandas awam sekaligus tempat rehat untuk umum yang super bersih dan canggih. Saking canggihnya nih, kamu juga boleh mainan alat sambil menggunakan kemudahan tandas awam tersebut, seperti dilansir melalui Shanghaiist.


Di mana lagi ada toilet yang sebersih sekaligus canggih begini ©Shanghaiist
Dimana lagi ada tandas yang bersih sekaligus canggih begini © Shanghaiist
 
Kemudahan awam yang baru diumumkan pada hari Khamis lalu ini pun sontak jadi primadona masyarakat di sana. Bagaimana tidak, sebab di tempat ini masyarakat atau pelancong boleh menikmati kemudahan istimewa untuk sekelas tandas awam.

Selain memberi kemudahan awam seperti tandas lelaki dan perempuan. Tandas awam yang dinamakan sebagai 5th space ini juga menyediakan wifi percuma, atm, tv skrin rata di setiap bilik tandas, mesin automatik penjual minuman tin hingga kemudahan elektrik untuk mengisi ulang bateri alat.
Mulai atm sampai mesin penjual minum dan camilan otomatis pun ada lho ©Shanghaiist
Mula atm sampai mesin penjual minum dan cemilan automatik pun ada lho © Shanghaiist
 
Tandas awam dan rest area yang baru saja beroperasi di kawasan Fangshan, Tongzhou, Shunyi dan Pingu Bandar Beijing ini sontak menarik minat pengunjung untuk mencubanya. Mereka pun sangat bersemangat dengan kemudahan umum nan canggih yang dibiayai oleh kerajaan ini. Wah, kapan di negara kita ada yang seperti ini ya? Fikir?
(sha/vit)
0 Komentar untuk "Paling Canggih di China, Ada Toilet Umum Seperti Ini Ya?"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info