>>>>>

9 Kawasan Pencemaran Radioaktif Paling Teruk Di Muka Bumi

1. Sellafield, United Kingdom

Ini salah satu loji nuklear yang tidak mementingkan alam persekitaran. Sellafield, terletak di England, membuang lebih 8 juta liter sisa tercemar ke dalam laut setiap hari. Ini menjadikan Irish Sea salah satu laut paling tercemar di bumi.

2. Mediterranean Sea
Dari sedekad yang lalu, kumpulan mafia dari Itali dikhabarkan telah menggunakan laut Mediterranean sebagai kawasan pelupusan sisa tercemar mereka. Ditambah lagi lebih 40 kapal yang membawa muatan radioaktif telah hilang tanpa kesan sejak 1994. Jadi anda boleh bayangkan, kalau terdapat ikan berkepala 10 di sana, tahulah puncanya.

3. Somalian Coast
Somalian Coast juga dikhabarkan digunakan oleh mafia Itali sebagai kawasan pelupusan sisa pepejal mereka. Kurang penguatkuasaan dari kerajaan pastinya tidak membantu rakyat somalia. Apabila tsunami melanda kawasan itu pada tahun 2004 , tong minyak yang bertarikh tahun 90-an dapat dilihat terdampar di persisiran pantai.

4. Siberian Chemical Combine, Russia
Walaupun kelihatan seperti winter wonderland, jangan terpedaya kerana kawasan ini adalah kawasan syurga sisa radioaktif. Dengan radioaktif berhayat lebih 4 dekad “four decades of radioactive waste”, dianggarkan sekitar 125,000 tan sisa radioaktif terdedah dan mudah tersebar melalui angin dan cuaca, tiada petanda keadaan semakin pulih di sana.


5. Semipalatinsk Test Site, Kazakhstan
Lokasi ini telah memegang rekod dunia sebagai kawasan paling tinggi kepekatan letupan bom nuklear. Sebanyak 456 ujian dilakukan selama 40 tahun dari 1949-1989. Untuk menambah keperitan, kawasan ini didiami lebih 700,000 penduduk, dianggarkan lebih satu pertiga penduduk di sana mengalami kompilasi kesihatan kerana pencemaran radioaktif.

6. Mayak, Russia
Sebelum kejadian Chernobyl, lokasi Mayak juga pernah berlaku satu letupan nuklear. Pada hari kejadian, lebih 100 tan radioaktif terbebas ke udara. Lebih parah, kejadian ini cuba disembunyikan oleh pihak kerajaan Russia sehingga lewat 1980. Selama 20 tahun penduduk disekitar lokasi hidup bersama radiasi.

7. Hanford Site, United States of America
Terletak di Washington, tapak Handford merupakan tapak penghasilan plutonium untuk kegunaan projek bom nuklear dan Cold War. Kebanyakkan senjaya yang dibina tidak diggunakan, tetapi proses penghasilan senjata itu sendiri telah menjejaskan alam persekitaran. Sisa radiasi telah mencemari air bawah tanah, walaupun kerajaan telah melakukan dekontaminasi, masih terdapat bahan radiasi ditinggalkan.

8. Chernobyl, Ukraine
Ini adalah lokasi paling popular jika ditanya kawasan kemalangan loji nuklear. Kesan letupan loji nuklear menyebabkan pelepasan radiasi 100 kali lebih tinggi dari Serangan bom atom di Hiroshima. Lebih 6 juta penduduk terdedah dengan radiasi, dan dianggarkan kematian dari 4000-93,000.

9. Fukushima, Japan
Gempa bumi pada 2011 di Jepun telah menyebabkan berlaku bencana nuklear terburuk sejak Chernobyl. Tiga daripada enam loji reaktor telah melebur, ini menyebabkan banyak radiasi terlepas ke dalam laut sekitar loji. Bahan radioaktif boleh dikesan sejauh 200 batu dari loji.

Rujukan: TheVocket
0 Komentar untuk "9 Kawasan Pencemaran Radioaktif Paling Teruk Di Muka Bumi"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info