>>>>>

Inilah 7 Roller Coster Dengan Kelajuan Yang Paling Tinggi Dan Menyeramkan


saat berkunjung ke taman bermain wahana apa yang menjadi kegemaran anda? Jika anda menyukai wahana yang penuh cabaran, roller coaster boleh jadi salah satu kegemaran anda. Memang roller coaster adalah salah satu wahana ekstrim yang paling banyak digemari di seluruh dunia.

1. Formula Rossa
Roller Coaster Terekstrim Di Dunia
listdose.com

Formula Rossa merupakan roller coaster terpantas di dunia dengan kelajuan tertinggi 240 km / jam. Roller coaster ini terletak di Ferrari World di Abu Dhabi, Emiriah Arab. Formula Rossa mampu memecut dengan kelajuan tertinggi dalam masa 5 saat sahaja. Sistem pelancaran hidraulik yang digunakan Formula Rossa, mirip dengan sistem ketapel wap sebuah kapal induk.

Panjang jalur roller coaster ini mencapai 2.2 km. Sedangkan bentuknya diilhamkan oleh trek perlumbaan legenda Itali Autodromo Nazionale Monza. Kerana kelajuan roller coaster yang tinggi, semua peserta yang menaiki tunggangan ini diminta untuk memakai kacamata pelindung serupa dengan yang digunakan ketika terjun
payung.

2. Kingda Ka
Roller Coaster Terekstrim Di Dunia
sixflags.com

Saat ini Kingda Ka mempunyai rekod sebagai roller coaster tertinggi di dunia, dengan tinggi mencapai 139 m. Wahana ini juga memegang rekod sebagai roller coaster dengan terbitan paling lama di dunia. Roller coaster ini terletak di Six Flags Great Adventure in Jackson, New Jersey, Amerika Syarikat. Kelajuan 206 km / jam dapat ditempuhnya selama 3.5 saat.

Jika anda ingin memandu roller coaster ini cek terlebih dahulu keadaan cuaca, kerana kelajuan optimum yang dapat dicapai hingga 206 km / jam maka apabila ada hujan renyai-renyai sedikit saja maka roller coaster ini tidak akan beroperasi.


3. Top Thrill Dragster
Roller Coaster Terekstrim Di Dunia
roller-coasters.findthebest.com

Sebelum ada Kingda Ka, wahana yang terletak di Cedar Point, Sandusky, Ohio ini merupakan roller coaster pertama yang dapat menyentuh ketinggian hingga 130 meter. Saat ini Top Thrill Dragster memegang memegang kedudukan ke-2 sebagai roller coaster tertinggi.

Tak hanya itu wahana ini juga memegang rekod roller coaster dengan terbitan paling lama ke-2 selepas Kingda Ka. Kelajuan 190 km / jam ini dapat dicapai hanya dalam masa 4 saat. Begitu tercapai anda akan merasakan naikan hingga 90 darjah yang diikuti pemulihan dengan darjah sama.


4. Dodonpa
Roller Coaster Terekstrim Di Dunia
coastergallery.com

Dodonpa adalah sebuah roller coaster yang terletak di Fuji-Q Highland Amusement Park di Fujiyoshida, Yamanashi, Jepun. Nama dari roller coaster ini didapatkan dari muzik yang dimainkan pada masa para pengunjung menaiki roller coaster ini. Tidak ada yang tahu secara jelas apa tujuan dari muzik ini, sama ada untuk membuat lebih bersemangat atau untuk menenangkan para pengunjungnya, kerana roller coaster ini...sendiri dapat mencapai batas kecepatan hingga 172 km/jam.

5. Steel Dragon 2000
Roller Coaster Terekstrim Di Dunia
wikipedia.org

Masih di Jepun tepatnya di Nagashima Spa Land Amusement Park, wilayah Mie, adalah lokasi roller coaster dengan laluan terpanjang di dunia yakni 2.478 meter atau 2.4 km. Jika biasanya, untuk satu kali putaran roller coaster butuh waktu 2 minit, satu kali putaran Steel Dragon 2000 butuh waktu 4 minit.

Selama waktu tersebut, nyali anda akan terus diuji. Jalur yang naik-turun dan berliku secara tiba-tiba pasti akan memberikan pengalaman berbeza semasa naik roller coaster. Roller coaster ini rasmi dibuka pada tahun 2000 dan bertepatan dengan tahun naga, itulah kenapa mengapa roller coaster ini dinamakan Steel Dragon 2000.


6. Tower of Terror II
Roller Coaster Terekstrim Di Dunia
pixgood.com

Roller coaster ini terletak di taman hiburan Dreamworld di Gold Coast, Queensland, Australia. Ketika Tower of Terror dibuka pada tarikh 23 Januari 1997, ini adalah roller coaster pertama di dunia dengan kelajuan mencapai 160,9 km / jam menjadikannya roller coaster tertinggi dan terpantas di dunia pada masanya. Pada awalnya roller coaster ini dikenali sebagai Tower of Terror kemudiannya diubahsuai dan dilancarkan pada bulan September 2010 hingga berubah nama menjadi Tower of Terror II.

7. Superman Escape from Krypton
Roller Coaster Terekstrim Di Dunia
animal-kid.com

Roller coaster yang satu ini menawarkan pendekatan lain iaitu track lurus. Walaupun begitu anda tidak boleh meremehkan roller coaster ini, kerana roller coaster ini menawarkan track lurus yang membuat anda mencapai kelajuan 167 km / jam lalu berhenti seketika sebelum kemudian turun kembali dengan kelajuan yang sama.
0 Komentar untuk "Inilah 7 Roller Coster Dengan Kelajuan Yang Paling Tinggi Dan Menyeramkan"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info