>>>>>

Inilah 7 Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia

7.  Dream Theater – Home ( 12:53 )

Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia
Salah satu track dari album Risiko, Pt.2: Scenes From a Memory ini mempunyai tempoh lebih dari 10 minit dan masuk ke dalam Lagu Dengan Tempoh Terlama Di Dunia. Gaya muzik yang satu ini mempunyai rasa metal yang melodis, dengan riff gitar yang unik dan menjadi ciri khas Dream Theater

6. Rush – 2112 ( 20:38 )
Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia
Sebenarnya lagu yang satu ini dipisah menjadi beberapa part untuk memudahkan cara menikmatinya. Tetapi lagu ciptaan Rush ini sebenarnya adalah satu lagu utuh yang berterusan. Lagu ini dikeluarkan pada tahun 1976. Pada tahun 2012 lalu lagu ini masuk ke urutan kedua majalah Rolling Stone sebagai 'Your Favorite Prog Rock Albums of All Time'.

5. Pink Floyd – Shine On You Crazy Diamond ( 26:05 )
Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia
Lagu ini adalah komposisi yang terdiri dari sembilan part dari satu muzik utuh yang ditulis oleh David Gilmour, Roger Waters, Richard Wright. Lagu ini adalah lagu Pink Floyd terpanjang pertama selain Echoes (23:31) dan Atom Heart Mother (23:44). Gaya muzik Pink Floyd sangat berbeza dan lagu ini mempunyai sedikit rasa orchestral dengan alunan gitar David Gilmour yang menyihir.

4. X Japan – Art of Life ( 29:00 )
Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia
Pasti sudah ramai yang tau lagu ini. Lagu dari X Japan ini cukup terkenal kerana tempohnya yang hampir setengah jam. Nuansa rock yang kental membuat lagu ini layak untuk didengar walaupun menghabiskan masa setengah jam. Bahkan sang drummer pernah hampir pengsan ketika memaparkan lagu ini secara live.

3. Dream Theater – Six Degrees of Inner Turbulence ( 42:02 )
Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia
Lagu ini juga merupakan komposisi muzik yang utuh namun dipecah menjadi beberapa part untuk memudahkan si pendengar menikmatinya. Lagu ini bercerita tentang enam orang yang menderita pelbagai penyakit mental. Dengan warna metal, jazz, dan sedikit klasikal, muzik ini boleh menghipnotis pendengar untuk masuk ke pergolakan batin.

2. Thom Yorke – Subterranea ( 482 jam )
Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia

Vokalis frontman Radiohead ini masuk ke dalam senarai "The Greatest Singers of All Time" versi majalah Rolling Stone. Laug subterranea ini bukan lagu Radiohead terbaru yang akan melepaskan, namun lagu karya Thom Yorke sendiri sebagai soundtrack pameran seni Stanley Donwood di The Panic Office, Sydney, Australia.

Kompisisi lagu ini sendiri terdiri dari suara-suara eksperimental seperti ambience yang dibuat oleh Thom Yorke secara hati-hati untuk mengiringi acara pameran tersebut.
1. Bull of Heaven – The Chosen Priest And Aposite Of Infinite Space ( 1453 jam atau sekitar 2 bulan )
Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia
Band ini sudah ada sejak tahun 2001. Tapi penggarapan projek lagu lagunya sudah mencapai puncak pada tahun 2008. Ada total 149 lagu yang masuk dapur rakaman dan sudah tersebar luas di internet yang berdurasi panjang. Rata rata dalam masa beberapa jam.
0 Komentar untuk "Inilah 7 Lagu Dengan Durasi Terlama Di Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info