>>>>>

5 Aksi Gila Yang Dilakukan Atas Nama Cinta


Banyak orang yang rela melakukan apa-apa demi cinta. Dari hal-hal yang wajar, aneh, hingga melampau. Mereka melakukan aksi diluar batas wajar hanya untuk membuktikan rasa cintanya. Entah berakhir pada kebahagiaan ataupun tragis. Ya jelas mereka telah dibutakan oleh cinta.

1. Berjalan 1.600 km demi melamar pujaan hati, Namun akhirnya ditolak
Aksi Gila Yang Dilakukan Atas Nama Cinta
keepo.me

Pada tahun 2011, seorang seniman China bernama Liu Peiwen merancang melamar kekasihnya. Sang kekasih menyikapi keinginan Peiwen dengan gurauan, "Kau harus berjalan kaki dari bandar Anyang ke Guangzhou untuk menemui kedua-dua ibu dan ayah saya. Maka aku akan menerima lamaranmu. "

Gilanya, Peiwen menyetujui kehendak kekasihnya. Padahal jarak Anyang ke Guangzhou adalah 1.600 km. Ia berjalan kaki sejauh 40 km sehari, Sesampainya di Guangzhou, si gadis menghantar SMS kepada Peiwen yang menyatakan, "Saya tidak ingin berkahwin dengan kamu." Ternyata ibu bapa si gadis telah menjodohkannya dengan orang lain.


2. Tinggal di ujung gunung dan membuat 6000 tangga

Aksi Gila Yang Dilakukan Atas Nama Cinta
keepo.me

50 tahun yang lalu, Liu Guojiang seorang pemuda asal China berusia 19 tahun, jatuh cinta kepada Xu Zhaoqing yang usianya 10 tahun lebih tua darinya. Hubungan cinta beza usia tersebut adalah hubungan terlarang di kampung beliau. Hanya satu yang boleh dilakukan seseorang yang jatuh cinta kepada orang yang lebih tua, iaitu berkelahi dengan kucing hutan atau singa gunung sampai mati.

Liu dan Xu pun akhirnya memutuskan untuk melarikan diri ke gunung. Selama 50 tahun, kedua-duanya tinggal bersama di dalam sebuah gua yang jauh dari peradaban bandar dan tidak ada fasilititas apapun, termasuk tidak ada kuasa. Liu juga membina 6000 anak tangga agar isterinya dapat naik turun gunung dengan mudah. Mereka hidup bersama dan saling membantu untuk mencari makan.


3. Membelah bukit selama 20 tahun

Aksi Gila Yang Dilakukan Atas Nama Cinta
keepo.me

Seorang lelaki asal India, Dashrath Manjhi menghabiskan masa selama 20 tahun untuk membuat jalan di bukit rumahnya. Hanya bermodalkan alat seadanya, berupa pahat. Manjhi berjaya membelah bukit batu menjadi dua bahagian. Jalan yang terbentuk dari terbelahnya bukit ini cukup lebar untuk boleh dilalui motosikal dan gerobak pengangkut barang.

Apa yang membuat Dashrath Manjhi mampu melakukan pekerjaan yang sangat berat ini selama 20 tahun? Manjhi mengaku melakukannya demi isterinya. Dulu, isterinya pernah terjatuh dan cedera parah apabila melintasi bukit tersebut. Bahkan, isterinya sempat jatuh sakit. Namun Manjhi tidak sempat membawanya ke rumah sakit, mengingat sulitnya perjalanan dari kampung ke rumah sakit. Isteri Manjhi pun meninggal dunia. Akhirnya, Manjhi pun nekad membelah bukit tersebut dan mengubahnya menjadi sebuah jalan.

"Cinta kepada isteri saya adalah percikan awal yang telah menyalakan api keinginan saya untuk memahat jalan ini." tegas Manjhi.

4. Berlutut selama 30 hari agar dimaafkan oleh kekasihnya

Aksi Gila Yang Dilakukan Atas Nama Cinta
keepo.me

Aksi gila ini berlaku di sebuah salon kawasan Dongying, wilayah Shandong, China. Seorang lelaki muda yang berasal dari Sichuan terlihat melutut dan menundukkan kepalanya selama 30 hari. Rupanya, lelaki tersebut berniat meminta maaf kepada sang kekasih. Lelaki muda itu enggan berdiri sebelum sang kekasih yang bekerja di salon memberikan kata maaf untuknya.

Warga yang setiap harinya melihat aksi sang lelaki malang itu kelihatan begitu iba. Tak sedikit dari mereka yang berusaha keras untuk meminta sang lelaki agar berdiri dan menghentikan aksinya. Namun, lelaki itu enggan berdiri. Dia hanya mau berdiri selepas teman lelakinya memaafkannya. Beberapa warga yang menjadi saksi menyebutkan jika sang lelaki sudah lama melutut. Berhari-hari sehingga ada yang menduga sudah lebih dari sebulan lamanya. Sungguh perjuangan akan cinta yang tiada batas.

5. Menembak diri sendiri agar sang mantan bersedia kembali

Aksi Gila Yang Dilakukan Atas Nama Cinta
keepo.me

Satu lagi aksi bodoh yang mengatasnamakan cinta. Pada tahun 2011, seorang pemuda asal Wisconsin, Jordan Cardella baru saja mengalami putus cinta. Pemuda 20 tahun ini sangat patah hati dan ingin mendapatkan cintanya kembali. Jordan pun nekad meminta rakannya, Michael Wezyk untuk menembak dirinya dengan senapang asli. Ia berharap agar sang bekas kekasih menjadi iba kerana melihat Jordan terluka dan akhirnya mau kembali padanya.Maka pergilah kedua sahabat ini ke sebuah taman yang sepi dan bermulalah aksi bodoh tersebut. Jordan meminta Michael menembak beliau sebanyak tiga kali. Tembakan pertama mengenai lengan Jordan. Lalu Jordan pun langsung jatuh ke tanah sambil memegang tangannya yang berdarah. Temannya pun urung melepaskan tembakan peluru kedua dan ketiganya. Ia langsung membawa Jordan ke rumah sakit.Lalu apakah tindakan bodoh tersebut berjaya membuat Jordan balikan dengan kekasihnya? Malangnya, tidak. Sang mantan justru takut dan tidak mahu berurusan dengan Jordan. Ia bahkan tidak pernah mengunjunginya sekalipun di rumah sakit. Jordan dan Michael pun harus mendekam dua tahun di penjara dan 100 jam perkhidmatan sosial.
0 Komentar untuk "5 Aksi Gila Yang Dilakukan Atas Nama Cinta"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info