>>>>>

4 Pekerjaan Pelik Yang Terdapat Di Negara Jepun

Negara yang mendapat gelaran sebagai 'Negara Sakura' ini mempunyai pekerjaan-pekerjaan aneh. Walaupun aneh, namun pekerjaan-pekerjaan ini cukup diminati oleh ramai orang. Berikut adalah pekerjaan aneh di Jepun yang dipetik dari Japan Today.

Dog Food Tester

Pernahkah anda merasai makanan haiwan kesayangan anda? Hanya Jepun yang mempunyai pekerjaan sangat pelik ini. Pekerjaan ini mengkehendakkan tukang tester untuk menikmati makanan anjing, adakah makanan tersebut mempunyai cita rasa yang sesuai dan sihat untuk anjing. Para dog food tester di bayar sebanyak 10 ribu - 20 ribu yen setiap hari.

Wedding Ceremony Attendee

Sekiranya anda malas dan segan bersendirian pergi ke acara perkahwinan atau pun ulang tahun rakan anda? Tidak perlu bimbang, kerana Jepun menyediakan perkhidmatan sewa pasangan yang boleh menemani anda selama satu hari penuh. Perkhidmatan ini juga menyediakan lelaki dan wanita yang boleh disesuaikan dengan keinginan anda. Untuk satu acara, ia diberikan wang sebanyak 5 ribu yen beserta dengan souvenir perkahwinan dan makanan enak.

shoe Fitter

Bagi anda yang sukar memenuhi citarasa atau takut salah ketika membeli kasut, maka di sediakan tukang ujian kasut. Walaupun kelihatan mudah, namun pekerjaan itu agak sukar. Kerana, mereka harus memastikan sama ada kasut tersebut sesuai dan tidak menimbulkan luka kepada si pengguna kasut.

Bad Small Specialist
Salah satu pekerjaan pelik yang dimiliki oleh Jepun adalah pencium bau tidak sedap atau pelik yang dikenali dengan olfactory measurment Operator. Para pekerja bertugas untuk mencium bau yang tak sedap pada makanan, minuman, barangan atau pun tempat. Kerana, seperti yang telah diketahui Jepun mempunyai undang-undang yang melarang keras adanya bau tidak sedap yang melebihi batas. Pekara ini dilakukan agar masyarakat tetap merasa selesa saat melakukan aktiviti di Jepun.
0 Komentar untuk "4 Pekerjaan Pelik Yang Terdapat Di Negara Jepun "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info