>>>>>

Kisah Wanita Sedar Dari Koma 6 Minggu, Berfikir Sekarang Masih Tahun 1990-an..


Seorang ibu yang terjaga daripada koma telah kehilangan lebih daripada satu dekad ingatannya dan berfikir sekarang adalah tahun 1990-an.

Candace Emptage telah berada dalam keadaan koma selama enam minggu berikutan kemalangan kereta, apabila dia bangun dia percaya dia adalah seorang wanita berusia 22 tahun. Namun sebenarnya usianya adalah 40 dan diberitahu dia adalah ibu kepada Maddie yang berusia 14 Tahun.

'Mereka memberitahu saya saya mempunyai seorang anak perempuan dan saya hanya merenung mereka dan berkata,' apa? '' Jelas Cik Emptage.

Bekas model itu yakin ia masih tahun 1990-an tahun dimana Spice Girls adalah masih di pujai ramai ketika itu.

Beliau berkata ia amat sukar menerima hakikat dia masih terbayang sekejap imej anak perempuannya berusia 2 Tahun dan tidak mengingat apa-apa tentang dia membesar, apatah lagi mengenali gadis berusia 14 Tahun itu berdiri di hadapan beliau di hospital.

Emptage, bekas model, hilang kawalan ketika beliau memandu kereta Toyota MR2 dan merempuh jalan berhampiran Rowlands Gill, Gateshead, Tyne dan Wear pada September 2010 Tidak jauh daripada rumahnya di County Durham.

Beliau telah diselamatkan oleh anggota bomba yang menghabiskan masa selama satu jam untuk mengeluarkan dia daripada kereta yang remuk. 

Semasa dia berada dalam keadaan koma, keluarganya telah berbincang untuk mematikan bantuan sokongan hidupnya di Hospital Besar Newcastle, tetapi, pada saat-saat akhir, dia dapat menggerakkan jari, isyarat bagi mereka untuk berikan masa lebih.

Selepas dia terjaga Cik Emptage menghadapi kesukaran menyesuaikan diri dengan kehilangan ingatan beliau.






'Kejutan tidak datang dekat dengan apa yang saya rasa,' katanya.

'Mereka memberitahu saya saya mempunyai seorang anak perempuan dan saya hanya merenung mereka dan berkata,' apa? '' Akhirnya satu imej Maddie, yang berumur 14 pada masa itu, datang dalam ingatan saya, tetapi dia adalah seorang gadis kecil ketika itu daripada kira-kira dua tahun.

'Apabila dia datang ke hospital yang saya tidak tahu siapa dia, saya tidak boleh percaya saya mempunyai seorang anak perempuan remaja.

'Saya masih tidak mempunyai kenangan beliau sebelum kemalangan itu, dan ia menjadi susah.'

Cik Emptage, daripada Burnopfield, County Durham juga benar-benar lupa dia mempunyai teman lelaki yang telah bersamanya selama enam tahun yang datang untuk melihat beliau setiap hari semasa dia di hospital. Pasangan itu berpisah tidak lama selepas kemalangan.

Beliau berkata 'saya fikir saya masih 22 tahun, saya masih tidak ingat zaman kanak-kanak saya, pergi ke sekolah atau rakan-rakan saya yang paling lama.'

Cik Emptage kini telah bertemu dengan anggota bomba di Balai Bomba Swalwell Komuniti, Gateshead.

Anggota Bomba menghabiskan lebih sejam memotong bangkai keretanya, dan menyelamatkan nyawa beliau empat tahun lalu.

Apabila dia berjalan ke stesen dia masih ingat dan dapat mengecam wajah 3 anggota bomba yang menyelamatkannya. 

Dia berkata: "Selama ini saya ingat saya keseorangan semasa kemalangan tersebut tetapi selepas saya tengok wajah 3 orang anggota bomba itu, ingatan saya kembali sedikit demi sedikit.'

Cik Emptage berkata ia adalah satu keselesaan yang besar untuk dia belajar dia tidak keseorangan selepas kemalangan.

Dia berkata: "Saya ingin berjumpa dengan anggota bomba yang datang menyelamatkan nyawa saya pada malam itu. Saya mahu mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada mereka dan saya berhutang nyawa kepada mereka'

Mark Westgarth, Tyne and Wear Bomba dan Penyelamat, Pegawai yang bertanggungjawab di kejadian itu, berkata: 'Kami jelas masih ingat tentang kemalangan ini.

Semasa kami mengeluarkan bumbung kereta untuk mendapatkan akses kepada Candace, anggota bomba datang dan duduk didalam untuk bercakap dengan beliau sepanjang operasi menyelamat.

'Dia telah kehilangan banyak darah dan kakinya telah tersepit dengan besi kereta kesan daripada kemalangan dibahagian hadapan kereta itu.'

Cik Emptage telah melalui beberapa bulan fisioterapi intensif dan terapi pertuturan dan masih tidak kuat disebelah bawah kanan tubuhnya, tetapi kini dia telah mula memandu semula. Katanya, dia mempunyai hubungan yang baik dengan anak perempuannya, walaupun masih tidak dapat mengingati tumbesarannya.

Sumber: dailymail.co.uk
0 Komentar untuk "Kisah Wanita Sedar Dari Koma 6 Minggu, Berfikir Sekarang Masih Tahun 1990-an.. "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info