>>>>>

Kisah Nyata Seorang Anak Tiada Kereta Bawa Ibu Naik Kereta Sorong Mengunjungi Taman Tema

 Ini adalah kisah Zhang Jinbao, seorang lelaki berumur yang mempunyai ibu berusia 86 tahun. Keduanya hidup jauh dari keglamoran dan lifestyle yang moden. Ibu Zhang Jinbao membesarkannya dengan segala usaha dan menjadikannya anak yang mandiri, sehingga Zhang Jinbao melakukan ini ...

Ibu, Marilah Kita Melihat Dunia

Photo copyright Shanghaiist.com

Zhang Jinbao tahu ibunya selama ini tak pernah membuat perjalanan. Begitu besarnya pengorbanan sang ibu, membuatnya tak banyak tahu apa yang berlaku di dunia luar. Ia hanya seorang ibu sederhana yang mengajar anaknya tumbuh dewasa dengan baik.

Saat Zhang Jinbao sudah boleh hidup berdikari, ia ingin mengajak ibunya melihat dunia bersamanya. Namun sang ibu sudah tua dan tak boleh berjalan sekuat dulu. Kakinya sakit bila berjalan sebentar. Mereka pun tak mempunyai kereta untuk boleh membuat perjalanan.

Meski begitu, dengan tekad bulat seorang anak, Zhang Jinbao memutuskan mengajak ibunya ke taman hiburan Shandong dengan menggunakan kereta sorong sederhana. Membawa wanita 86 tahun itu melihat megahnya kemajuan yang tak mereka lihat di kampung halaman.

 Photo copyright Shanghaiist.com

Pemandangan Yang Menyentuh Hati

Banyak pengunjung yang melihat ibu dan anak ini kerana kewujudan mereka begitu mudah dilihat dengan kereta sorong tersebut. Tak hanya pengunjung di Shandong, bahkan selepas foto ibu dan anak ini diposkan ke dunia maya, banyak netizen yang menitiskan air mata kerana terharu seperti yang disampaikan oleh Shanghaiist.

Photo copyright Shanghaiist.com

Di antara mereka ada yang menyesal belum bisa membahagiakan ibunya, sementara beberapa yang lain terkesan dengan Zhang Jinbao yang sangat berbakti. Ia mendorong gerobak sepanjang berangkat, menyusuri taman hiburan yang sangat luas, hingga pulang ke rumah.


Salah seorang netizen salut dan berkata, "Mereka yang tinggal di kawasan terpinggir memang mempunyai kehidupan yang keras. Dari awal hingga akhir tahun mereka bekerja membanting tulang dan mengumpulkan wang. Orang tua yang ada di sana tak sempat traveling ke bandar atau bahkan naik pesawat kerana tak mempunyai masa dan kos. Menghabiskan masa bersama orang tua dan membawa mereka keluar seperti ini adalah hal yang sangat penting, "ujarnya.

Zhang Jinbao adalah salah satu contoh konkrit bagaimana seorang anak yang telah tumbuh dewasa membalas kebaikan orang tuanya. Sang ibu telah berjaya membesarkannya dan sang anak telah menjadi anak yang berbakti. Proud of you both son and mother .. Berapa LIKE untuk teladan yang berbakti ini?

0 Komentar untuk "Kisah Nyata Seorang Anak Tiada Kereta Bawa Ibu Naik Kereta Sorong Mengunjungi Taman Tema"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info