>>>>>

8 Orang Yang Merakam Saat Terakhir Sebelum Membunuh Diri di Laman Sosial

Satu hal yang tidak dapat ditolak dari kehidupan, iaitu kematian itu sendiri. Tapi tidak semua yang mati dalam keadaan yang elok, seperti kemalangan, penyakit, bunuh diri atau dibunuh. Tapi ada juga sesetengah orang yang suka menunjukkan saat-saat terakhir sebelum bunuh diri dengan memuat naik status berunsur mati di laman sosial seperti Facebook, Twitter atau laman Isntagram.

Berikut merupakan 8 orang yang membunuh diri dan memuatnaik peristiwa sebelum membunuh diri di laman sosial.


1 Posting Instagram Sebelum Bunuh Diri




\


"Setelah aku mati, aku akan menghantuimu siang dan malam. Aku tidak akan pernah meninggalkanmu lagi." - jojotsai1012


"XOXO Aku Mencintaimu." - jojoTsai1012
XOXO Aku Mencintaimu. - jojotsai1012
XOXO Aku Mencintaimu. - jojotsai1012


"Biarlah semua terbakar, agar semua benda ini melayang seperti debu di udara" - jojotsai1012



Dalam gambar di atas, tidak ada keterangan apapun. Namun dipercayai dari tingkap inilah @ JojoTsai1012 melompat bunuh diri.



Seorang gadis Cina dengan akaun Instagram jojotsai1012 memuat naik beberapa gambar saat-saat terakhir dengan pesan kehidupan dan kematiannya Instagram. Keesokan harinya dia ditemui di atas simen parking dan disyaki membunuh diri dengan terjun dari tingkat i rumahnya selepas disiasat dia memuat naik gambar sedang duduk di verandah rumahnya dengan kaki menjuntai ke bawah.

Sebelum bunuh diri, gadis itu menulis, "Saya akan mengantuimu siang dan malam setelah saya mati," Telah diketahui bahwa gadis itu telah menulis pesan yang misteri dua minggu sebelum kematiannya setelah kecewa kerana ditinggalkan kekasihnya.

2 Bunuh Diri di Depan Webcam
Abraham Biggs K adalah remaja berumur 19 tahun dari Florida, Amerika Syarikat. Dia bertindak membunuh diri dengan menelan ubat penenang secara berlebihan. Gila, Biggs melakukan tindakan itu secara langsung melalui webcam Justin.tv pada November 2008.

Secara terbuka Biggs telah mengundang semua orang untuk menonton video secara langsung dia membunuh diri. Bahkan, awalnya beberapa orang tidak peduli dan menganggap itu semua hanya lakonan dan memberi komen bernada penghinaan. Biggs terus merakam saat menelan banyak ubat sehingga polis bertindak memecah masuk rumahnya dan masuk ke kamarnya. Tapi sayangnya ketika itu Biggs telah mati dengan disaksikan orang ramai secara langsung di webcam.

3 Bunuh diri di Youtube

Insiden ini berlaku pada Februari 2014 yang lepas. Dimulai ketika video yang dimuat naik ke Internet menunjukkan Abdul Waheed Majid sedang melakukan bom bunuh diri di Syria.
Dalam video yang tersebar di Youtube, Majid dilihat ada membawa trak yang berisi bom kemudian merempuh dinding penjara hingga meletup.

4. Mengumumkan Bunuh Diri Melalui Video

Pada bulan Oktober 2010, mahasiswa dari J√§rna, Stockholm bernama Marcus Jannes membunuh diri di internet melalui webcam. Marcus memuatnaik status bahawa dia telah menelan banyak ubat penghilang rasa sakit dan bersiap sedia untuk menggantung diri. Remaja lelaki berusia 21 tahun dari Swedia itu mengakui sudah menelan 100mg dan 1500 mg Parasetamol Dexofen. 

Pada 01:06, foto-foto mengerikan dari saat terakhir hidupnya yang disaksikan beberapa orang menunjukkan Marcus yang mengenakan seluar pendek dan T-shirt berjalan menuju kabel dan menggantung dirinya sendiri. Tubuhnya dilihat menggeletar, meronta, kemudian kaku.

5. Mati Lebih Dos di Facebook
Seorang lelaki bernama Simone Back (42) pada tahun 2010 menulis status terakhir di Facebook tepat di Hari Krismas di 22:53, "Ambil semua pil. Aku akan segera mati. Bye bye everyone," Tapi nampaknya tiada sesiapa yang pedulikan statusnya malah beberapa temannya di facebook hanya menuduhnya seorang pembohong dan hanya mahu mencari perhatian.

Tapi beberapa rakannya yang lain berasa risau lalu menghubungi polis. Namun semuanya berakhir tragis 17 jam kemudian ketika polisi memecahkan pintu flatnya di Montague Street, Brighton, dan menjumpai mayat Simone.

6 Bakar Diri di depan webcam
Seorang pemuda dikatakan bertindak melakukan sesuatu yang gila pada Disember 2013 apabila mengajak 200 kawan video online di depan webcam untuk menyaksikan dia membakar diri untuk membunuh diri di dalam bilik tidurnya. Di depan kamera, Stephen dilihat meminumVodka, menelan beberapa pil dan kemudian menyalakan api di sudut bilik tidurnya.

Tapi nampaknya perjalanan hidup Stephen masih panjang. Tindakan diketahui petugas pemadam kebakaran dan mereka menarik Stephen keluar dari biliknya yang penuh dengan asap.

7 Buku Kematian di Blog
Frances Medley (44) adalah Ketua Dewan Kesenian Wales, UKA. Namanya popular ketika dia menulis dalam blog tentang bunuh diri sehingga dia benar-benar membunuh diri. Medley dikatakan risau atas kesihatan tubuhnya yang mula merosot sebagai akibat dari menderita Multiple Sclerosis.

Medley memutuskan untuk mengakhiri hidupnya dengan memakan dadah yang kuat secara online setelah membaca tentang tindakan euthanasia. Mayat Medley ditemui di rumahnya setelah jirannya berasa curiga dan risau kerana tidak nampak dia selama 2 hari.

8 Bunuh Diri Melalui Facebook
Teman lelaki tidak hadir pada hari ulang tahun anda? Mungkin anda akan marah. Tapi wanita 31-tahun bernama Claire Lin dari Taiwan ini sebenarnya memilih untuk bunuh diri. Semuanya bermula ketika Claire mengungkapkan bahawa dia akan membunuh diri di Facebook, dan kemudian dia melakukan tindakan langsung di internet.

Teman-temannya di Facebook telah meminta dia berhenti tapi tiada sesiapa pun yang melaporkan perkara tersebut kepada polis. Sehingga Claire akhirnya memutuskan untuk mengakhiri hidupnya dengan menghirup asap beracun dari arang terbakar sampai mati.

Status terakhir Claire, "Terlambat. Kamarku penuh dengan asap. Bahkan ketika aku mati aku masih ingin FB. Harus. FB racun. Haha ..."
0 Komentar untuk "8 Orang Yang Merakam Saat Terakhir Sebelum Membunuh Diri di Laman Sosial"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info