>>>>>

Pemakaian Kimono Sebahagian Wanita Jepun Yang Mencetus Kontroversi

Jepun saat ini memang boleh dikatakan telah mengalami krisis identiti nilai-nilai luhur nenek moyang. Kenyataan tersebut kelihatan di dalam setiap aspek kehidupan masyarakat Jepun.

Generasi muda Jepun sekarang lebih suka berpakaian ala barat dengan mewarna rambut, mengenakan pakaian minima yang seksi serta berbahan yang mengelamun. Yang paling majmuk adalah kenyataan bahawa pelajar puteri di Jepun sangat suka mengenakan skirt super pendek ke sekolah.

Krisis personaliti juga menyentuh pakaian tradisional Jepun. Walau kini banyak wanita muda Jepun yang bangga mengenakan kimono, seperti halnya bangsa malaysia yang sering menggunakan batik dalam aktiviti sehari-hari, namun pemakaian kimono tersebut jauh menyimpang dari spirit dan nilai luhurnya.






Bagaimana tidak disebut demikian kalau kimono yang marak dikenakan tersebut berbahan hingga kita mengelamun sehingga memperlihatkan bahagian tubuh dan pakaian dalam wanita yang memakainya?

Masalahnya, walau pemakaian kimono tersebut mencetuskan kecaman luas, para wanita pemakainya dan para pengeluar (kilang) pembuat kimono tidak pernah mengendahkannya.

(Pinterest, Path, Weibo)
0 Komentar untuk "Pemakaian Kimono Sebahagian Wanita Jepun Yang Mencetus Kontroversi"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info