>>>>>

(Video) Anak 5 Tahun Ini Hafal Al-Quran 29 Juz, Juri pun Menangis dan Mencium Tangannya



Stesen televisyen RCTI menyiarkan acara bertajuk "Hafiz Indonesia". Acara yang dibawakan oleh Irfan Hakim sebagai host ini, melombakan hafalan Al-Quran oleh anak-anak. Yang menjadi juri pada acara ini antara lain Lulu Susanti, Syeikh Ali Jaber, dan Ustadz Amir Faishol Fath.

Pada salah satu episod di acara ini, menghadirkan 2 orang peserta, iaitu Adi dan Musa. Adi berusia 4 tahun, berasal dari Tangerang Selatan, dan sudah hafal 2 Juz. Adi bercita-cita ingin hafal 9 Juz. Sedangkan Musa berusia 5.5 tahun, berasal dari Bangka, dan telah hafal 29 Juz. Ketika disebutkan anak ini telah hafal 29 Juz, sebahagian penonton seperti tidak percaya. Kata bapanya, Musa memang hafal 29 Juz dan masuk 30 juz, kecuali surat An-Nahl dan surat Bani Israil.



Untuk membuktikannya, Musa lalu diuji oleh Syeikh Ali. Irfan Hakim meminta Syeikh Ali membacakan ayat di mana-mana, surat berapa, dan juz berapa, lalu Musa yang akan meneruskannya. Kemudian Syeikh Ali membacakan sebuah ayat di surat Al-Baqarah. Lalu dilanjutkan dengan lancar oleh Musa. Salah seorang penonton pun menangis menyaksikannya. Syeikh Ali lalu membenarkan ayat yang dibacakan oleh Musa.

Irfan Hakim ingin tahu, lalu meminta Ustaz Amir Faishol Fath untuk turut mengujinya. Amir Faishol membacakan suatu ayat pada surat Ar-Rahman. Lalu Musa pun meneruskan bacaan ayat tersebut dengan lancar. Selepas disaksikan, Amir Faishol membenarkan bacaan yang diucapkan Musa.

Ternyata Irfan Hakim masih ingin tahu lalu menawarkan penonton untuk menguji Musa. Salah seorang penonton lalu mengajukan diri untuk mengujinya. Lelaki ini membacakan salah satu ayat di surat Al-Baqarah, dan lagi-lagi Musa dapat meneruskannya dengan lancar.

Masih ingin tahu juga, Irfan Hakim pun menawarkan lagi kepada penonton untuk menguji Musa. Salah seorang wanita lalu membacakan salah satu ayat pada surat Muhammad, dan lagi-lagi Musa-pun boleh meneruskannya dengan lancar. Kali ini penonton mendengar dengan teliti bacaan Musa. Pada sesi ini Amir Faishol sebagai salah seorang juri kelihatan menangis tidak dapat menahan air matanya.

Ketika ditanyakan komentarnya oleh Irfan Hakim, Amir Faishol semakin menangis, dan penonton pun turut menangis. "Subhanallah ...", ujar Amir Faishol yang juga pernah menjadi redaksi dakwatuna.com ini.

Amir Faishol pun berganjak dari kerusi juri, suatu kejadian yang jarang berlaku pada perlumbaan ini. Dia menuju Musa dan mencium tangan dan keningnya, disaksikan oleh para penonton yang terharu.

"Ayah bonda semua, inilah sebuah nilai. Bahawa anak kecil sekalipun dia sangat terhad kemampuannya, ketika dia menjadi mulia kerana Al-Quran maka kita semua tunduk, kerana Allah telah memuliakannya dengan Al-Quran. Bapak ibu tahu, ini wang, ini kertas (sambil menunjukkan selembar wang kertas, red). (Wang) ini tidak ada apa-apanya. Diinjak-injak, tetap dia berharga. Kerana apa? Kerana nilai. Sekalipun dipijak dia punya nilai. Dia menjadi berharga. Ini anak tidak punya kemampuan apa-apa. Tapi kerana nilainya membawa Al-Quran, dia menjadi mulia. Allah memuliakannya. "Ujar Amir Faishol terbata-bata.

"Saya tidak boleh mengatakan apa-apa. Tapi saya merasakan betapa Al-Quran adalah fitrah manusia. Satu-satunya kitab yang boleh dihafal. Sampai anak yang paling kecil pun, tidak boleh baca Al-Quran pun, boleh menghafal Al-Quran. Itulah fitrah manusia. "Tambah Amir Faishol.

Syeikh Ali Jaber, pun mengulas, "Itu sudah membuktikan janji Allah SWT. 'Kami telah memudahkan Al-Quran untuk dipelajari' (Al-Qamar: 17). Saya percaya dan yakin bukan orang tua saja yang bangga, bukan kita sebagai juri di sini bangga, tapi saya yakin 100% Allah juga bangga terhadap seorang hamba yang boleh berjaya menjadi ahlul Quran. Dan saya percaya dan yakin, seperti Musa ini masih banyak di negeri kita. Mudah-mudahan dengan wujudnya anak-anak seperti ini Allah berkahi negeri kita ".

Para penonton terharu menyaksikan sesi ini.

Video sesi lumba tersebut dimuat naik ke Youtube dengan tajuk "Hafiz Indonesia 2014 - Musa 5.5 Tahun Dari Bangka Hafal 29 Juz - Membuat Semua Juri Menangis", pada hari Ahad (29/6/2014) oleh pengguna YouTube bernama "Hafiz Indonesia 2014" . (dakwatuna / HDN)
1 Komentar untuk "(Video) Anak 5 Tahun Ini Hafal Al-Quran 29 Juz, Juri pun Menangis dan Mencium Tangannya"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info