>>>>>

Tradisi Mengerikan Oleh Puak Di Selatan Pentakosta Island

Land Diving (Nagol atau N'gol) adalah upacara khas yang kelihatan seperti bungee jumping yang dilakukan oleh suku di selatan Pentakosta Island, Vanuatu. Lelaki lompat dari menara kayu di sekitar 20 hingga 30 meter (66 hingga 98 kaki) tinggi, dengan akar anggur pokok dibalut di sekeliling pergelangan kaki. Land DIving dilakukan tanpa sebarang peralatan keselamatan. Objektif & land diving atau sekurang-kurangnya satu keperluanland diving adalah bahawa dia mesti menghentakkan kepalanya di atas tanah. Tradisi ini telah berkembang menjadi tarikan pelancong.

Adalah dipercayai bahawa upacara N'gol yang bermula berabad-abad, mungkin beribu tahun lalu, apabila seorang wanita dipukul melarikan diri dari suami beliau, Tamale. Beliau ditemui bersembunyi di atas pokok yang tinggi dan mereka menyeru kepadanya bahawa jika dia terjun ke bawah dia tidak akan memukulnya.

Penduduk tempatan percaya dia memanjat pokok itu kerana beliau tiada pilihan akhir, dia melompat. Dalam kesedihan pada kematian Tamale melompat selepas itu, tidak menyedari isterinya telah diikat anggur liana di sekitar pergelangan kaki beliau dan terselamat jatuh.










0 Komentar untuk "Tradisi Mengerikan Oleh Puak Di Selatan Pentakosta Island"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info