>>>>>

Pelik.!! Wanita Cantik Ini Maut Kerana Charger USB

Kecelakaan tidak masuk akal sering terjadi kerana kecuaian dalam menggunakan peranti elektronik. Kali ini yang menjadi mangsa adalah seorang wanita Australia yang terbunuh kejutan elektrik ketika menyambung charger USB.

Sheryl Aldeguer (28 tahun), ditemui mati di biliknya pada Jumaat, 27 Jun 2014 dengan dugaan kerana penggunaan kabel charger USB yang tidak memenuhi standard.

Kerajaan Australia sendiri sebenarnya telah menetapkan standard keselamatan sebuah charger dengan memberinya label pensijilan. Sementara alat dan aksesori yang tidak mempunyai pensijilan biasanya dijual murah di Australia.

Sheryl Aldeguer
Sheryl Aldeguer

Fair Trading Agency (agensi Australia yang mengatur perdagangan) juga telah menerbitkan imbauan agar warga Australia menggunakan charger, penyesuai kuasa, dan soket elektrik yang telah memenuhi standard.

Imbauan tersebut muncul selepas kes penemuan seorang wanita muda yang terbunuh saat mengenakan headphone dan memeluk laptopnya, dengan luka bakar di telinga dan dada, pada April 2014.

Selain menyarankan untuk menggunakan alat elektrik yang mempunyai pensijilan standard, kerajaan Australia juga mengimbau agar tidak menggunakan alat elektronik semasa sedang diisi semula sumbernya.

Aksesori abal-abal memang banyak diminati, kerana lebih berpatutan. Namun dalam memilih aksesori tersebut, hendaknya kita juga memikirkan faktor keselamatan.(SMH)
0 Komentar untuk "Pelik.!! Wanita Cantik Ini Maut Kerana Charger USB "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info