>>>>>

Inilah Kisah Sebenar Gambar Pelajar Islam Masuk Kedalam Gereja Yang Tersebar Di Media Sosial



Sejumlah mahasiswa-mahasiswi dari Fakulti Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Sunan Walisongo, Semarang, yang berjumlah kira-kira 30 orang berkunjung ke Pastoran Kebon Dalem dalam rangka belajar mengenal dunia Kekatolikan dan perihal Gereja Kristian Katolik, Sabtu (31/5/2014).berita

Foto dan maklumat mengenai kunjungan mahasiswa-mahasiswi itu diupload di jejaring sosial facebook oleh salah seorang paderi bernama Aloys Purnomo yang juga bertugas di gereja tersebut.

Aksi kontroversi mahasiswa Fakulti Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN itu menimbulkan kehebohan dijejaring sosial, khususnya di facebook. Lebih dari 1900-an pengguna facebook telah membahagikan foto mereka.

Menurut Aloys Purnomo, lawatan itu sudah dirancang dan dibicarakan sebelumnya dengan agenda mengenal Kekatolikan (pukul 16.00-17.00) lalu melihat tata cara ibadat Katolik (17.30-19.00) dan tanya jawab setelah makan malam bersama.

Dalam kunjungannya itu, para pelajar tidak lupa untuk mendirikan solat, bahkan saat mereka tiba pukul 15.30, hal yang pertama kali ditanyakan adalah masjid berdekatan kerana mahu solat terlebih dahulu.

Foto-foto solat Maghrib mahasiswa-mahasiswi IAIN itu juga disiarkan oleh Aloys Purnomo diakaun jejaring sosial facebook peribadinya. Solat maghrib dilakukan di kawasan pastoran.

Tidak diketahui apakah tindakan para mahasiswa itu ada sangkut paut dengan tugas kuliah atau tidak.





sumber
0 Komentar untuk "Inilah Kisah Sebenar Gambar Pelajar Islam Masuk Kedalam Gereja Yang Tersebar Di Media Sosial"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info