>>>>>

Beginilah Suasana Ramadan Di Beberapa Negara Di Seluruh Dunia



Menurut Al Quran, Nabi Muhammad menerima kata-kata suci di bulan ini. Di bulan ini, Muslim harus hidup mengehadkan diri. Sembayang harian adalah kewajiban, juga bagi mereka yang dalam perjalanan. Di banyak lapangan terbang antarabangsa, seperti di Amman (foto), ditubuhkan ruang solat. Di Jerman, ruang-ruang seperti ini ada di Frankfurt, Munchen dan Dusseldorf.



Bulan ke sembilan pada kalendar Islam, orang Muslim tidak boleh makan atau minum daripada matahari terbit hingga terbenam. Lelaki-lelaki Bahrain pada foto sedang memerhatikan bulan. Jika bulan muncul, mereka akan bersembayang bersama di tepi laut, serta makan dan minum.



Buka puasa selalu dilalui keluarga Muslim dari Bosnia ini secara bersama-sama, kadang juga bersama keluarga besar dan rakan. Salah satu aspek penting Ramadan adalah mengukuhkan perasaan kebersamaan. Anak-anak kecil tidak harus berpuasa. Selain anak-anak, juga orang berusia lanjut, wanita hamil, orang sakit dan mereka yang dalam perjalanan. Di samping itu, puasa juga boleh dilakukan di waktu lain.



Para pedagang di pasar ibukota Bangladesh, Dhaka menjual daging dan bahan pangan lain di masa Ramadan. Karena buka puasa diberikan makna penting, harga bahan pangan di pasar-pasar kota metropolitan berpenduduk jutaan ini boleh naik hingga 60% di masa Ramadan.



Secara umum, pengeluaran jelas meningkat pada masa Ramadan. Banyak orang tidak hanya membeli makanan, melainkan juga lentera Ramadan atau sajadah. Pada masa puasa, banyak pedagang, seperti di Kairo (foto) berusaha menarik pembeli dengan menawarkan harga istimewa. Restoran-restoran menawarkan menu buka puasa istimewa bagi seluruh keluarga.



Memberi Zakat juga termasuk kegiatan dalam Ramadan. Orang harus membagi makanan kepada warga miskin dan memberi sumbangan. Pemberian Zakat seperti di Maroko (foto) menjadi salah satu dari lima pilar dalam Islam.



Selama Ramadan, lampu gantung dan lampu menghiasi banyak bandar dan jalanan, demikian halnya rumah peribadi seperti di Bahrain (foto). Lampu-lampu melambangkan pencarian penerangan dalam jalan menuju Tuhan. Etalase-etalase kedai dihiasi, dan stesen televisyen menyiarkan iklan-iklan yang menawarkan barangan mahal. Itu ditentang banyak ulama.



Di beberapa bandar, selama Ramadan banyak kafe atau restoran yang tutup di siang hari. Bandar-bandar itu baru tampak hidup selepas matahari terbenam. Di Iran, bahkan pawagam tutup di siang hari. Tetapi mereka boleh buka lebih lama di malam hari.



Di akhir bulan Ramadan, Idul Fitri disambut selama tiga hari. Anak-anak mendapat manisan dan gula-gula, mainan serta baju-baju cantik. Kenikmatan masakan juga sangat diperhatikan, seperti di Ramallah (foto). Sementara itu, harga-harga turun kembali seperti di masa sebelum Ramadan. Dan kurma serta buah pokok ara ditawarkan dengan harga murah.



Sebelum perayaan Aidilfitri, perempuan-perempuan muda Pakistan menghiasi tangan mereka dengan perhiasan indah. Untuk mewarnai tubuh, mereka menggunakan warna dari tumbuhan pacar kuku. Perhiasan kelihatan di kulit selama dua hingga tiga minggu. Warna-warna berbeza bergantung keamatan warnanya.




0 Komentar untuk "Beginilah Suasana Ramadan Di Beberapa Negara Di Seluruh Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info