>>>>>

Beginilah Cara Negara China Melatih Kanak-Kanak Menjadi Atlit Bertaraf Bintang Dunia

perniagaan yang serius di Sekolah Shichahai, ada lebih dari 300 sekolah elit, yang menimbulkan kontroversi, yang dibiayai kerajaan dan dikhaskan untuk latihan generasi seterusnya dari atlet China ", tulis Telegraph dalam laporan yang diterbitkan sebelum Sukan Olimpik Beijing.

Latihan untuk sukan bermula pada usia sangat awal di China. Sebahagian besar dibina di usia enam tahun dan dihantar ke sekolah sukan khusus bersama-sama dengan ribuan kanak-kanak lain yang menunjukkan bakat.

Majoriti tidak lulus pemilihan, tetapi bagi mereka yang lulus, mereka mendapat tekanan yang mendedah untuk menang. Sekitar 600 kanak-kanak usia antara 6 dan 18 tahun, dari seluruh China, sepenuh masa berlatih di Sekolah Sukan Shichahai.

Enam hari seminggu, mereka belajar di pagi hari dan berlatih selama empat jam di sorehari. Ibu bapa dibenarkan untuk melihat anak-anak mereka hanya pada hujung minggu, tetapi di bilik yang berasingan, para orang tua ini membawa harapan anaknya akan menuai kemenangan dan kemewahan sebagai juara Sukan Olimpik.Orang tua dari atlet yang miskin dijanjikan akan diberikan sebuah rumah di kampung halaman mereka oleh agensi sukan tempatan. Yang lain hanya ingin pendidikan yang layak bagi anak-anak mereka.

Shichahai telah memainkan peranan utama dalam menghasilkan atlet top untuk negara yang banyak memenangi pingat emas di Sukan Olimpik.

Tetapi untuk semua kejayaannya, sekolah, dan sistem pendidikannya, telah dituduhterlalu keras dalam mendedahkan dan mendidik para calon atlet muda mereka, dan bahkan menyalahgunakan kanak-kanak.






0 Komentar untuk "Beginilah Cara Negara China Melatih Kanak-Kanak Menjadi Atlit Bertaraf Bintang Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info