>>>>>

Fatwa Melarang Filem Noah Tokoh Nabi Di Dalam Al Quran Beredar Di 3 Negara Islam

Belum diketahui bagaimana filem ini di malaysia namun Qatar, Bahrain dan UAE tiga negara Islam melalui Fatwa sudah menolak filem ini beredar dengan alasan tokoh-tokoh di dalam Al Quran yang dianggap sebagai nabi tidak dibenarkan dibuat di dalam sebuah filem.



Filem ini menceritakan tentang Noah yang digambarkan sebagai nabi di dalam 3 agama besar iaitu Yudaism, Kristian dan Islam. Tokoh Noah sendiri sangat dikenali di dalam Alkitab sebagai nabi yang selamat dari air bah yang dibuat oleh Tuhan kerana melihat begitu banyaknya dosa dari manusia. Kisah ini menjadi sangat menarik kerana di dalamnya disebutkan kalau Noah bersama keluarganya membuat kapal yang sangat besar yang boleh menampung hampir semua jenis binatang untuk setiap pasangnya. Dunia digambarkan dihanyutkan oleh air bah dan keluarga Noah satu-satunya keluarga yang selamat.



Filem Noah dilakonkan oleh beberapa pelakon dan pelakon terkenal Hollywood seperti Russell Crowe, Emma Watson dan lain dan saat ini pendapatannya cukup besar di awal pelancarannya.

Agak menghairankan Fatwa ini kerana umumnya tokoh Nabi Muhammad yang dilarang di filem kan dan bukan tokoh lain walaupun mereka adalah seorang nabi. Adapun tokoh nabi dibenarkan umumnya tidak boleh diperlihatkan seperti banyak kisah-kisah di Al Quran yang di filmkan.





0 Komentar untuk "Fatwa Melarang Filem Noah Tokoh Nabi Di Dalam Al Quran Beredar Di 3 Negara Islam "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info