>>>>>

PSG Seri 2-2 Dengan Barcelona.



PARIS, - Paris Saint-Germain berjaya menahan keagungan dan kekuasaan Barcelona dan berkongsi angka 2-2 dalam perlawanan suku akhir pertama Liga Juara-Juara di Stadium Parc des Princes, Selasa atau Rabu (3/4/2013). Kedua-dua gol pertama dalam perlawanan itu masing-masing disunting pelakon utama parti itu, Lionel Messi dan Zlatan Ibrahimovic. Sementara dua gol lain disunting pada akhir separuh kedua.

Les Parisiens justeru hampir menembusi gawang Barcelona kawalan Victor Valdes. Tusukan Ezequiel Lavezzi menggoyahkan pertahanan Blaugrana. Penyerang Argentina itu kemudian melambungkan bola melampaui Valdes. Hasilnya, bola masih mengenai tiang kanan gawang Barca.

Tiga minit kemudian, Xavi kembali mengancam barisan belakang PSG. Namun, tembakan jarak jauh lelaki berusia 34 tahun itu masih melebar dari jala Salvatore Sirigu


Barcelona akhirnya menembusi gawang PSG. Messi yang memanfaatkan umpan cerdik Alves. Penyerang Argentina itu terlepas di kanan penalti PSG. Sekali kawalan, Messi memperdaya Sirigu dengan tembakan kaki kirinya.

Tiga minit jelang turun minum, Messi hampir memperbesar keunggulan Blaugrana. Namun, tendangannya kaki kanannya masih tipis melebar, sementara Sirigu sudah terpedaya dan hanya mampu menyaksikan bola yang melayang keluar.

Sebelum perlawanan separuh kedua bermula, Messi digantikan Francesc Fabregas. Pemain Terbaik Dunia empat kali berturut-turut itu terpaksa keluar akibat dibelit kecederaan hamstring.

Kehilangan Messi tak membuat Barca mengendurkan tekanan. Pada minit ke-65, Fabregas menyodorkan bola kepada Sanchez. Tendangan bekas penyerang Udinese itu sudah mengarah ke sasaran, namun tepat menuju ke tangan Sirigu. Peluang pun mentah dan Barcelona masih tetap memimpin 1-0.


 Sampai minit ke-87, halaman UEFA mencatatkan penguasaan bola Barcelona mencapai 65 peratus plus membukukan 14 spekulasi dengan tujuh di antaranya terarah ke gawang. Sementara PSG menuai 11 kali peluang dengan enam di antaranya tepat ke sasaran.

Seminit jelang waktu perlawanan tamat, Barcelona kembali memimpin setelah Sanchez lolos dan dilanggar Sirigu di tempat terlarang. Xavi yang menjadi pengambil penalti dengan tenang melejitkan bola ke kanan gawang, sementara Sirigu telanjur bergerak ke kiri.

Namun, PSG mampu membalas saat injury time memasuki minit keempat. Bermula dari umpan lambung Christophe Jallet, Ibrahimovic membekalkan bola dengan tandukannya kepada Blaise Matuidi. Pemain tengah timnas Perancis itu pun melesakkan bola dan arahnya sempat berbelo setelah mengenai bek pengganti Marc Bartra. Valdes pun terpedaya dan bola meluncur perlahan ke sebelah kanan gawang Barcelona.

Hingga pengadil Wolfgang Stark meniupkan wisel panjang, Barcelona tetap unggul 2-2 dengan PSG.


1 Komentar untuk "PSG Seri 2-2 Dengan Barcelona."

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info