>>>>>

2 Gol Rooney Bantu Manchester United Tewaskan Stoke City Di Old Traford


MANCHESTER, - Sempat tertinggal, Manchester United (MU) berpaling menang 4-2 atas Stoke City dalam lanjutan Premier League di Stadium Old Trafford, Sabtu (20/10/2012). Rooney menjaringkan sepasang gol dan selebihnya diciptakan Robin van Persie dan Danny Welbeck. Sedangkan gol Stoke merupakan hasil gol sendiri Rooney dan tendangan Michael Kightly.

Bermain di kandang, MU mengambil alih permainan sejak minit-minit awal. Namun, pada minit kesembilan, penyokong tuan rumah dikejutkan dengan gol sendiri Rooney. Ia salah menjangka tendangan bebas Stoke yang dilaksanakan Charlie Adam.

Tertinggal, MU tak tinggal diam. Rooney akhirnya membayar kesalahannya setelah berjaya menakluk penjaga gol Stoke, Asmir Begovic pada minit ke-29. Memanfaatkan umpan silang Robin van Persie dari sisi kiri Padang, Rooney kemudian menanduk bola umpan tersebut tanpa mampu dihalau Begovic.

Pada pertengahan babak pertama MU sempat ditekan oleh Stoke. Beruntung penjaga gol David De Gea mampu tampil cukup baik dengan melakukan beberapa penyelamatan gemilang.

Memasuki lima minit terakhir, giliran MU yang mengambil alih tempo permainan. Satu minit menjelang turun minum, Van Persie berjaya membalikan kedudukan setelah berjaya memanfaatkan umpan silang mendatar Antonio Valencia dari sisi kanan Padang.

Selepas turun minum, "Setan Merah" memperbesar keunggulannya berkat Welbeck pada minit ke-46. Bermula dari aksi Rooney di sisi kanan Padang, ia kemudian melepaskan umpan silang ke tengah kotak penalti yang mampu dimaksimakan Welbeck dengan tandukan masuk ke sisi kanan gawang.

Pada minit ke-58, pemain tengah Stoke, Kightly melakukan aksi individual dari luar kotak penalti. Setelah berjaya melepasi beberapa bek MU, ia kemudian melepaskan tembakan keras yang berakhir gol bagi pasukan sekaligus mengubah skor menjadi 2-3.

Tetapi MU tidak memerlukan masa lama untuk kembali mempelebar perbezaan gol, kerana Rooney kembali mencatatkan namanya di papan skor pada minit ke-65. Bermula dari tendangan sudut, ia kemudian memanfaatkan bola pantulan dari Welbeck untuk membuat keunggulan MU bertambah menjadi 4-2.
0 Komentar untuk "2 Gol Rooney Bantu Manchester United Tewaskan Stoke City Di Old Traford"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info