>>>>>

Alonso Bawa Spain Ke Separuh Akhir Euro 2012 Bertemu Portugal





DONETSK, - Sepanyol hanya tinggal dua langkah lagi untuk mempertahankan gelar juara Piala Eropah, sekaligus memenuhi cita-cita mengahwinkan trofi Piala Eropah 2012 dengan Piala Dunia 2010. "La Furia Roja" meraih tiket semifinal setelah berjaya mendiamkan Perancis 2-0 perlawanan suku akhir di Stadium Donbass Arena, Sabtu atau Ahad (24/6/2012)

Sepanyol sempat tanpa striker tulen pada pertandingan itu. Pelatih Vicente Del Bosque meletakkan Cesc Fabregas menjadi sasaran-man di barisan depan "La Furia Roja". Formasi 4-3-3 dengan striker "jahat" itu terbukti berkesan membuat "La Furia Roja" terhindar dari kekalahan melawan Itali di peringkat kumpulan.

Di kubu Perancis, Laurent Blanc justeru merombak lini tengahnya. Dua pemain tengah - Samir Nasri dan Jeremy Menez - yang biasa bergantian menjadi pemain inti, justeru dicadangkannya.


Sepanyol yang memeragakan umpan-umpan pendek cepat terus menggempur pertahanan Perancis. Perjuangan Sepanyol berakhir manis setelah Xabi Alonso menjaringkan gol pada minit ke-19.

Gol berlawal dari umpan penemuan Iniesta kepada Jordi Alba. Alba kemudian menggiring bola dan melepaskan umpan manis kepada Alonso yang berdiri bebas di dalam kotak penalti lawan. Tanpa sebarang kesukaran, pemain tengah Real Madrid itu menanduk bola dan Lloris gagal mengantisipasinya. Gol bermakna lebih kerana Alonso mengemasnya dalam laga antarabangsa ke-100-nya.

"La Seleccion" makin terlihat garang. Sebuah tembakan dari Iniesta nyaris berbuah gol seandainya tidak membentur Cabaye saat laga berjalan setengah jam.

Di bawah tekanan lawan, Perancis sempat mempunyai peluang emas mencetak gol balasan pada minit ke-32. Tendangan bebas Cabaye nyaris merobek gawang Sepanyol. Beruntung, Iker Casillas cermat menghalau bola.

Menjelang turun minum, Perancis kelihatan lebih mendominasi. Namun, Sepanyol berjaya menjaga keunggulan 1-0 sampai babak pertama berakhir.

Perancis cukup tampil agresif pada awal babak kedua. Sebuah tandukan dari Debuchy setelah memanfaatkan umpan Ribery mengancam gawang Spapnyol. Beruntung bagi Sepanyol, tandukan Debuchy masih melayang di atas mistar Casillas.

Pada pertengahan babak kedua, kedua-dua pelatih mengubah taktiknya. Del Bosque memasukkan penyerang Fernando Torres dan Pedro, menggantikan Cesc Fabregas dan David Silva. Sementara di kubu Perancis, Blanc akhirnya bermain samir Nasri dan Jeremy Menez. Kedua-dua pemain tersebut menggantikan Malouda dan Debuchy.

Perubuhan yang dilakukan Del Bosque nyaris membuahkan hasil pada minit ke-70. Dari sisi kanan pertahanan Perancis, Pedro melakukan tusukan dan melepaskan umpan kepada Torres yang berada di dalam kotak penalti. Sayang, bola berjaya dibuang oleh Laurent Koscielny sebelum jatuh ke kaki Torres.

Pada minit ke-79, Torres nyaris membahayakan gawang Lloris. Namun, Torres terperangkap offside lebih dulu.

Tersisa sebelas minit, Sepanyol masih menguasai perlawanan. Sepanyol pun berjaya mendapatkan hadiah penalti setelah Pedro dijegal Anthony Reveillere pada masa injury time. Xabi yang tampil algojo berjaya menjaringkan bola ke sisi kanan gawang dan membuat Lloris terkecoh. Gol itu memateraikan kemenangan Sepanyol dengan skor 2-0.

Kemenangan ini membawa Sepanyol ke separuh akhir. Iker Casillas dan kawan-kawan akan ditentang Portugal dalam perebutan tiket final di Donvas Arena pada 27 Jun akan datang.


2 Komentar untuk "Alonso Bawa Spain Ke Separuh Akhir Euro 2012 Bertemu Portugal"

xbest lgsg.. penat je besengkang mata... france x nyerang... pastu ref mcm ke spain lak..

wuaaaa....

yeah spanyol menang. follow balik ya (359)

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info