>>>>>

Ada Gua 'Kristal' di Belakang Rumah Petani di China

 
Seorang petani bernama Zang dari desa Gaozhuang, China terkejut apabila menggali halaman belakang rumahnya. Sebabnya, dia mendapati sebuah gua kristal yang tersembunyi di bawah tanah.

Menurut Zang, dia sudah cuba menggali lubang sejak tahun 2007 silam. Namun, kerana tekstur tanah yang keras, dirinya berhenti menggali selama beberapa waktu. Baru pada tarikh 1 Oktober lalu, Zang kembali melakukan penggalian dibantu beberapa orang lain


Tidak memerlukan yang waktu lama sehingga mereka menyedari jika tanah di bawahnya berlubang. Pada akhirnya, kelihatan  sebuah gua besar dengan pelbagai formasi kristal yang sangat banyak dan dalam pelbagai bentuk.

Gua kristal ini berada kira-kira 20 meter di bawah tanah dengan keluasan kira-kira 300 meter, di mana orang-orang masih dapat berjalan di dalamnya. Kristal-kristal di dalam gua ini muncul dalam pelbagai bentuk. Tidak hanya itu saja, di dalamnya juga terdapat stalaktit dan stalagmit yang terus menitiskan air.


  
Menurut catatan rasmi, kira-kira 2 kilometer dari rumah Zang, terdapat sebuah gua kristal yang mirip dengan gua yang dijumpai di laman rumahnya. Masih belum diketahui sama ada kedua-dua gua ini saling berhubung atau tidak.

0 Komentar untuk "Ada Gua 'Kristal' di Belakang Rumah Petani di China"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info