>>>>>

Inilah Bukti-bukti Peninggalan Bencana Banjir Air Bah Zaman nabi Nuh 13,000 Tahun Lalu


Anda belum dikatakan pernah melawat Mesir apabila belum melawat dan bergambar dengan latar belakang piramid dan Patung Sphinx. Sphinx merupakan bukti arkeologi yang di masanya amat didewakan oleh masyarakat Mesir purba.

Patung ini berdiri dengan gagah menghadap arah barat daya. Namun, tahukah anda mengapa patung Sphinx ini menghadap ke arah barat daya?

Patung Sphinx ini dibuat oleh orang-orang yang mendewakan matahari, tetapi anehnya patung ini tidak menghadap ke arah timur melainkan menghadap arah barat daya. Mengapa demikian?

Para saintis telah melakukan kajian terhadap patung ini dan mereka berpendapat bahawa patung ini mengalami pergeseran akibat bencana besar.

Letak Sphinx yang berdekatan dengan sungai nil jadi dapat menguatkan teori bahawa kedudukan patung ini mengalami pergeseran akibat musibah besar yang telah terjadi pada 13.000 tahun silam semasa banjir besar menutupi bumi pada zaman Nabi Nuh.

Seorang ahli bernama Swalle Rubich menjelaskan bahawa pada tahun 11.000 SM negara Mesir telah mempunyai maha karya yang besar iaitu patung Sphinx. Pendapat ini berdasarkan adanya bekas hakisan yang ada dalam badan patung ini. Bekas hakisan itu dapat dimungkinkan akibat adanya banjir bandang yang sangat besar pada tahun itu. Banjir bandang itu mungkin bukan berasal dari air hujan kerana menurut kajian selama 9,000 tahun lalu daerah dataran tinggi Jazirah tidak mendapat bekalan air yang cukup dan pada tahun 10.000 SM barulah terjadi cuaca buruk di daerah ini.Menurut Rubich berlakunya hakisan pada patung Sphinx ini juga bukan disebabkan oleh adanya angin kencang seperti pada bangunan kapur lain yang juga terdapat pada masa kerajaan ke-4 kerana bangunan kapur lain tersebut tidak mengalami hakisan seperti hakisan pada patung Sphinx. Selain itu tidak ada satu batupun yang mengalami hakisan yang sama dengan hakisan patung ini. Jadi dapat disimpulkan bahawa hakisan yang berlaku pada patung Sphinx ini tidak disebabkan oleh angin kencang.


Sphinx
Patung Sphinx, peninggalan peradaban maju zaman purbakala yang masih berdiri tegak walau terendam air bah pada zaman Nabi Nuh

Beberapa penyelidik sebelum ini iaitu Robert dan Washeth juga telah menunjukkan bahawa bangsa Mesir kuno mempunyai teknologi dan budaya yang telah maju, hal ini dapat dibuktikan dengan adanya patung Sphinx yang diukir diatas batu yang mempunyai saiz yang sangat besar dan juga tekhnik yang digunakan dalam pembuatannya cukup rumit.

Ahli arkeologi dan ahli geologi telah bekerja sama untuk membuka misteri patung kebanggaan bangsa Mesir ini yaitu Sphinx. Menurut hasil kajian yang mereka lakukan didapatkan bahawa Sphinx beserta dengan piramid pernah tenggelam oleh air dalam jangka waktu yang relative lama sehingga bahagian luar patung ini mengalami hakisan dan hakisan. Peristiwa ini dijangka telah berlaku sekitar tahun 11.000 SM kerana pada tahun itu bumi pernah mengalami banjir bandang secara global.


Menurut beberapa pakar, banjir yang telah menenggelamkan patung Sphinx ini merupakan banjir yang sama pada zaman Nabi Nuh. Banjir pada zaman Nabi Nuh ini merupakan banjir yang sangat dahsyat dan mampu menenggelamkan hampir seluruh permukaan bumi tetapi yang berjaya selamat adalah mereka yang naik kapal Nabi Nuh. Jadi dapat dipastikan bahawa hakisan yang berlaku pada patung Sphinx disebabkan oleh terjadinya banjir besar yang berlaku pada zaman Nabi Nuh dan telah menenggelamkan patung ini dalam masa yang cukup lama.
(History, Smithsonian)
0 Komentar untuk "Inilah Bukti-bukti Peninggalan Bencana Banjir Air Bah Zaman nabi Nuh 13,000 Tahun Lalu"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info