>>>>>

Siapa Kata Wanita Gemuk Itu Tidak Cantik Dan Seksi

Stigma yang berlaku sampai saat ini adalah "wanita bertubuh ramping dan cenderung kurus merupakan sosok wanita yang seksi". Oleh kerana itu, dalam pertunjukan fesyen dan pemotretan (apalagi kalau tanpa pakaian) yang menjadi model pastilah wanita cantik yang bertubuh ramping.

Namun stigma mengenai wanita seksi itu dipatahkan oleh 2 orang model gemuk (plus size model) iaitu Denise Bidot dan Marina Bulatkina kelihatan menawan apabila tubuh mereka hanya tertutupi cat berwarna putih.

Denise Bidot-Maria Bulatkina
Denise Bidot dan Maria Bulatkina

Kedua model bertubuh ekstra ini sengaja diminta untuk berpose seksi tanpa pakaianoleh fotografer Victoria Janashvili demi proyek buku fotografi terbarunya, “Curves”.

Marina Bulatkina
Salah satu pose Marina Bulatkina bagaikan dewi-dewi zaman Yunani purba dalam balutan pakaian putih dan cat body painting

Tujuan projek pemotretan ini adalah agar mata awam terbuka bahawa tubuh wanita yang sesuai, tak melulu harus digambarkan dengan tinggi, langsing, putih. Kerana tidak sedikit wanita bertubuh gemuk yang mempunyai paras cantik dan menawan.

Denise Bidot
Salah satu pose Denise Bidot yang mengingatkan bahawa wanita harus boleh menerima dan menghargai tubuhnya sendiri secara apa adanya

Victoria Janashvili mengemukakan bahawa walaupun kebanyakan badan wanita Amerika mempunyai saiz 14 (yang bermaksud bertubuh besar dan agak gemuk atau plus size), tetapi mereka selalu akrab dengan stereotaip tubuh langsing sebagai badan ideal wanita. Oleh itu, ia ingin memberi inspirasi kepada wanita untuk mencintai setiap lekuk tubuh mereka.

Benar juga yang dikatakan Victoria, sebab kebanyakan wanita zaman sekarang lebih suka melakukan operasi dan prosedur kejuruteraan lain pada tubuhnya agar boleh tampil cantik menurut versi mereka sendiri.
(Daily Mail, Rima)
0 Komentar untuk "Siapa Kata Wanita Gemuk Itu Tidak Cantik Dan Seksi"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info