>>>>>

Wanita Ini Janji Akhiri Hidupnya Pada 1 Nov 2014 –

 WOMENSHEALTHMAG Memiliki tumor ganas, Brittany Maynar (29) asal Amerika Serikat, berjanji akan mengakhiri hidupnya pada 1 November 2014 dengan mengambil campuran obat yang mematikan.

1547044brittany780x390

Selesai resepsi perkahwinan sempurna, maka impian lain seorang wanita adalah membina rumah tangga harmonis dan berkekalan hingga ajal memisahkan. Namun, hal malang berlaku pada seorang wanita bernama Brittany Maynard (29) asal Amerika Syarikat.

Berkahwin selama satu tahun, Maynard tengah menikmati peranan sebagai seorang isteri, walaupun sering merasakan sakit kepala yang berpanjangan. Keadaan yang mengganggu tersebut membuat Maynard mesti membuat pemeriksaan secepat mungkin. Akhirnya, hasil diagnosis menujukkan bahawa dirinya menderita jenis kanser otak agresif.

Tanpa buang-buang waktu, Maynard pun menjalani pembedahan tumor dan berjaya. Walau demikian, ketumbuhan itu kembali tumbuh dan bergerak lebih agresif. Doktor berkata, harapan hidup Maynard tinggal enam bulan.

Sedih setelah melihat keadaan kesihatan yang semakin merosot, Maynard pun membuat sebuah keputusan yang sangat berat, yakni berjanji akan mengakhiri hidupnya pada 1 November 2014 yang akan datang. Cara yang dipilih adalah kombinasi ubat preskripsi mematikan yang diperolehi secara rasmi daripada doktor.

Dalam video yang dimuat naik di YouTube, Maynard menceritakan keadaan yang diinginkannya pada saat-saat terakhir hidupnya. Tak pelak, video ini pun mengundang air mata siapa pun yang menontonnya. Maynard bicara dengan lirih bahawa, saat itu, dia ingin dikelilingi oleh suami dan ahli keluarga yang tercinta.

"Aku ingin dikelilingi keluarga terdekatku. Aku akan meninggal dunia di rumah, di bilik yang kutempati bersama suamiku. Aku ingin suami dan ibu berada di sisiku. Kemudian, aku akan meninggal dunia dengan damai, "ujarnya dalam video yang dibuat untuk organisasi Compassion & Choices, lembaga advokasi AS yang memberi tumpuan pada tindakan bunuh diri dengan alasan perubatan.

Khabar tentang keadaan yang dialami Maynard pun tersebar luas dan menuai banyak sokongan. Namun, tak sedikit yang mengecam dan memberi balas kerana menganggap keputusan itu salah dan ekstrem. Selain itu, mereka bimbang bahawa tindakan menamatkan hidup dengan bantuan doktor ini berpotensi untuk disalahgunakan.

Pada minggu-minggu terakhir hidupnya, Brittany tetap tabah dan berfikiran jernih. Menurut dia, pilihan yang diambilnya ini sangat penting bagi hidupnya, "Ini memberi saya kedamaian di saat-saat yang kacau, yang seharusnya diselubungi ketakutan, ketidakpastian, dan rasa sakit. Sekarang, saya boleh maju pada sisa-sisa hari saya di dunia ini. Saya menghabiskan masa dengan perjalanan menikmati alam bersama orang-orang yang saya cintai, "tutur Brittany.

Di Amerika, hanya ada lima negara bahagian yang mengesahkan tindakan menamatkan hidup, yang dilakukan dengan bantuan doktor. Salah satu negara bahagian tersebut adalah tempat Maynard bermukim, iaitu Oregon.
0 Komentar untuk "Wanita Ini Janji Akhiri Hidupnya Pada 1 Nov 2014 –"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info