>>>>>

Pakaian Seragam Sekolah Budak Perempuan Di Jepun Yang Seksi Mendapat Kritikan


Jepun merupakan salah satu negara yang mempunyai sistem pendidikan yang maju. Para pelajar Jepun sejak taman kanan-kanak sudah dibiasakan dengan kebiasaan hidup disiplin yang diterapkan melalui kurikulum sekolah.

Bahkan para pelajar taman kanak-kanak pun setiap hari pulang petang dan mereka dikehendaki membawa bekal makan tengah hari sendiri.

Namun kedisiplinan itu meluntur secara mata kasar apabila kita melihat para pelajar sekolah menegah di Jepun, khususnya pelajar perempuan Di Jepun, hanya pelajar Sekolah menengah yang memakai pakaian seragam sekolah. Dan malangnya, para pelajar sekolah menengah khususnya pelajar perempuan memakai pakaian seragam sekolah yang minimum, seperti skirt yang terlalu pendek.


Pemandangan seperti ini sering dijumpai di setiap tempat. sungguh tidak mencerminkan nilai luhur bangsa Jepun


Para guru mereka di sekolah tidak pernah membantah dengan model pakaian demikian dengan alasan tidak ingin mengekang kebebasan berekspresi pelajar, namun hal ini mencetuskan kritikan keras dari para generasi tua yang mendominasi sebaran demografi kependudukan di Jepun.


Hal seperti ini memang majmuk di Jepun, namun menjadi bahan olok-olok di China


Kaum senior ini mengatakan bahawa pakaian seragam perempuan disana tidak mencerminkan kesantunan dan nilai-nilai luhur budaya dan pendidikan Jepun. Lebih memalukan lagi, warga dengan China, mengejek cara berpakaian pelajar Jepun menyebut mereka mirip bintang video dewasa.

(Weibo, 3yen.com, Huffington Post)

0 Komentar untuk "Pakaian Seragam Sekolah Budak Perempuan Di Jepun Yang Seksi Mendapat Kritikan "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info