>>>>>

Kisah Kucing Meratapi Tuannya Yang Sedang Disemadikan



Gambar seekor kucing yang sedang duduk memerhatikan proses pengkebumian seorang lelaki yang dipercayai sebagai tuannya ini betul-betul menyentuh hati. Gambar ini asalnya daripada Facebook Page Revolusi Anak Muda Malaysia [R.A.M.M].

Kisah Kucing Setia Terhadap Tuannya

Daripada gambar yang dikongsikan di atas datanglah satu komen daripada seorang yang bernama Sunazrah Saleh yang mengatakan arwah adalah ayahnya. Dikatakan arwah adalah seorang yang sangat menyayangi kucing. Ini adalah komen Puan Sunazrah Saleh yang telah saya perbetulkan sedikit tulisannya…

    Arwah adalah ayah saya. Arwah meninggal 9 Syawal yang lalu. Arwah memang sayangkan kucing. Dah berpuluh-puluh kucing yang dia jaga. Kebanyakan kucing yang dibela sampai kucing tua, mati atau dicuri orang. Sejak arwah sakit dan pakai wheelchair…kami tak kasi dia bela kucing lagi. Taip memang kami tak boleh pisahkan kasih sayang dia dengan kucing. Pantang nampak kucing lintas depan dia, mesti dia panggil bagi makan.

    Kalau bawak arwah pergi kedai makan mesti ada kucing datang dekat arwah. Sampai kitaorang selalu cakap kat arwah…bau abah ni kucing suka kot. Sebelum ni ada seekor kucing yang paling arwah sayang tapi dah kena curi. Dulu semasa kami tinggal di Wangsa Maju Section 1, setiap kali azan arwah mesti pergi ke surau jalan kaki. Kucing tu akan mengiringi arwah sampai ke surau. Lepas tu dia akan tunggu kat depan pintu surau. Bila arwah keluar dia ikut iring balik. Begitulah rutin hari-hari. Tidur pula hujung kaki arwah…sampailah kucing tu hilang kena curi.

    Terlalu banyak kisah menarik arwah dengan kucing-kucing jagaanya. Dan kebanyakan hilang kena curi. Sebab arwah tak suka sangkarnya kucingnya. Sebab dia tak suka kurung kucing.

    Kejadian di tanah perkuburan tu memang kami satu keluarga terperanjat jugak. Seekor kucing yang kami tak pernah nampak sebelum ini ada di pusara arwah. Tadi saya cuba singgah nak tgk…rupa-rupanya kucing tu ada lagi kat situ. Saya ada bertanya pada ustaz kejadian tu. Ustaz kata mungkin arwah pernah jumpa kucing ni dulu tapi kita mungkin tak tahu, ataupun ada maksud lain yang tersirat utk menyedarkan kita bagaimana kasihnya seorang hamba Allah pada kucing sepanjang hayatnya. Wallahuaklam..

Subhanallah. Kejadian ini memang jarang berlaku. Kalau dilihat gaya kucing itu seperti sedang meratap pemergian tuannya ke alam Barzakh.

.

0 Komentar untuk "Kisah Kucing Meratapi Tuannya Yang Sedang Disemadikan "

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info