>>>>>

Kerajaan China Melarang Penduduk Muslim Xinjiang Berpuasa



Beijing - China melarang kakitangan awam, mahasiswa, dan guru beragama Islam menjalankan ibadah puasa selama bulan suci Ramadan di kawasan Xinjiang. Pengharaman ini mendapat kecaman dari pelbagai kumpulan masyarakat di luar negeri.

Xinjiang adalah kawasan berpenduduk majoriti muslim sekaligus rumah bagi minoriti suku Uighur. Selama bertahun-tahun parti berkuasa komunis China mengenakan larangan berpuasa di kawasan yang kerap dilanda rusuhan mematikan antara etnik Uighur dengan pasukan keselamatan.

Menurut pejabat berita Agence France-Presse mengutip laporan radio kerajaan Bozhu Radio dan TV University bahawa larangan itu dikuatkuasakan bagi ahli parti, guru, dan orang-orang muda untuk melakukan aktiviti berkaitan dengan dengan Ramadan.

"Kami mengingatkan kembali kepada setiap orang bahawa mereka tidak dibenarkan menjalankan ibadah puasa Ramadan," tulis media kerajaan China.

Badan Meteorologi di Kabupaten Qaraqash di sebelah barat Xinjiang dalam laman webnya berkata sesuai dengan Arahan lembaga yang lebih tinggi bahawa seluruh pegawai dan pesara pegawai untuk tidak menjalankan puasa selama Ramadan.
0 Komentar untuk "Kerajaan China Melarang Penduduk Muslim Xinjiang Berpuasa"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info