>>>>>

Jom Lihat Pelantar Gas Terbesar Dan Tertinggi Di Dunia


 
Troll A platform adalah satu platform gas luar pesisir semula jadi dalam bidang gas di luar pantai barat Norway. Dengan ketingian 472 meter, dan struktur konkrit dalam air di 369 meter, dan berat kering 656,000 tan, Troll A platform adalah sebahagian reka bentuk hebat dalam pembinaan. Bukan sahaja Troll platform antara projek kejuruteraan terbesar dan paling kompleks dalam sejarah, ia merupakan objek terbesar yang pernah digerakkan oleh manusia di seluruh permukaan bumi. Platform ini menjadi sensasi televisyen apabila ia ditarik ke Laut Utara pada tahun 1996, di mana ia kini dikendalikan oleh Statoil.

Kaki platform yang diangkut di dan kemudian - disokong oleh alat-alat pengapungan. Dalam kes Troll
platform, keseluruhannya telah dipasang di satu lokasi, dan kemudian terapung ke laut. Platform Troll ditarik lebih 200 kilometer , di bahagian utara Rogaland, di utara-barat Bergen. Tunda mengambil masa selama tujuh hari.


Platform yang berada di dasar laut 303 meter di bawah permukaan laut dan salah satu kaki konkrit silinder mempunyai lif yang mengambil masa sembilan minit untuk perjalanan dari platform di atas  ke dasar laut. Dinding Troll kaki A lebih 1 meter tebal diperbuat daripada besi konkrit yang dibentuk.

Pada tahun 1996 platform ini ditetapkan dalam Rekod Dunia Guinness bagi 'platform gas luar pesisir yang terbesar.







0 Komentar untuk " Jom Lihat Pelantar Gas Terbesar Dan Tertinggi Di Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info