>>>>>

Tempat Latihan Gym Di Ancam Tutup Kerana Sering Digunakan Solat Jumaat

Sebuah gym tempat berlatih tinju yang sering digunakan untuk solat Jumaat di daerah Bankstown di Sydney, Australia, kini terancam tutup kerana digugat oleh Pemerintah Kota setempat. Alasan gugatan itu, kerana izin bangunan ini adalah untuk gym dan bukan untuk beribadah.

Cara sukan itu dibina pasca rusuhan berbau SARA di kawasan Cronulla di Sydney tahun 2005. Sejak itu gym bernama Brotherhood Boxn itu telah menampung aktiviti anak-anak muda muslim di bidang sukan.

Kerajaan Bandar Bankstown mengemukakan, bangunan tersebut mempunyai izin sebagai gym tapi bukan sebagai tempat beribadah. Pemkota berdalih, pihaknya menerima banyak aduan dari warga sekitar mengenai letak setiap hari Jumaat. Aduan ini kini masih diambil tindakan pihak pemkot.

Menurut Muhummad Alyatim, pemilik gym itu, pihaknya akan memenuhi syarat-syarat yang diminta Pemkot namun menolak untuk menghentikan pelaksanaan ibadah solat Jumaat.



Kami menyelenggarakan ibadah Jumaat ini merupakan sebahagian dari ajaran agama kami, kata Alyatim.

Alyatim berkata, jika gym ini ditutup gara-gara digunakan solat Jumaat, anak-anak muda muslim di kawasan itu justru akan merata ke jalanan dan mungkin saja dengan mudah menjadi ahli geng.

Setiap Jumaat di tempat ini sekitar 100an jamaah yang umumnya anak-anak muda hadir menjalankan ibadah.

Alyatim menjelaskan, gym ini dibina untuk menampung anak-anak muda muslim dengan latar belakang Timur Tengah, pasca terjadinya rusuhan besar di Cronulla.

Ia menambah, gym ini justru membantu komuniti dalam menekan angka jenayah.

0 Komentar untuk "Tempat Latihan Gym Di Ancam Tutup Kerana Sering Digunakan Solat Jumaat"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info