>>>>>

Inilah Ruang Masturbasi Di Klinik Yasmin Kencana RSCM Jakarta

Program bayi tabung dilakukan dengan mempertemukan sel telur dan sperma di makmal. Jika pada perempuan sel telur dikeluarkan oleh doktor, lelaki harus mengeluarkan spermanya sendiri sehingga ada ruang khusus di klinik kesuburan yang disebut ruang masturbasi.


Ruang masturbasi yang rasminya bernama sperm collection room merupakan ruang khusus di klinik kesuburan yang disediakan khusus untuk pesakit lelaki. Sesuai namanya, bilik ini menjadi tempat untuk mengeluarkan sperma untuk kemudian ditampung dalam botol khusus.

"Kami menyedari betul, terkadang tidak mudah untuk mengelurkan sperma. Kerana itu kami sediakan bilik seperti hotel lengkap dengan kemudahan, "ungkap dr Budi Wiweko, SpOG (K) dari Klinik Yasmin Kencana RS Cipto Mangunkusumo (RSCM).


Untuk melihat kemudahan apa saja yang tersedia, berkesempatan melawat sperm collection room aka ruang masturbasi di Klinik Yasmin Kencana RSCM Jakarta. Bilik tersebut terletak paling penjuru, berhubung langsung melalui sebuah tingkap kecil menuju ruang penyerahan sperma untuk diperiksa.

Berbeza dengan bilik lain yang ada di makmal tersebut, ruang masturbasi benar-benar seperti bilik hotel. Dindingnya dihiasi wallpapper oren bermotif bunga-bunga, dengan penerangan lampu remang-remang sehingga sama sekali tak terasa kalau sedang berada di makmal.

Kemudahan yang ada di bilik itu antara lain spring bed bersaiz twin yang cukup untuk ditempati 2 orang, televisyen LCD 29 inci, DVD player serta 1 peti berisi koleksi filem dan majalah khusus dewasa. Di dalam bilik juga ada bilik mandi, yang boleh dipakai untuk membersihkan diri.

Menurut jururawat yang bertugas, tempat tidur yang tersedia cukup untuk ditempati 2 orang kerana kadang-kadang ada pesakit lelaki yang tidak boleh mengeluarkan spermanya sendiri. Penyelesaiannya, pesakit yang kesukaran melakukan masturbasi boleh mengajak isterinya ke dalam bilik.

Di dalam bilik, pesakit lelaki bebas melakukan apa saja untuk mengeluarkan sperma. Kebanyakan hanya melakukan masturbasi dengan bantuan isteri dan menggunakan media berupa DVD dan majalah dewasa yang telah disediakan, namun ada juga yang sampai perlu bersetubuh dengan isterinya.

"Boleh-boleh saja mau bersetubuh, yang penting setelah itu spermanya harus segera ditampung dalam botol," tambah dr Budi, yang juga menjabat sebagai Pengurus Unit Pelaksanaan dan Pemasaran INA Repromed di Klinik Yasmin Kencana RSCM.

Jika spermanya tetap tidak keluar, dr Budi bersama pasukannya akan melakukan alternatif terakhir untuk mengeluarkannya iaitu melalui pembedahan. Jika keluar air mani tetapi tidak ada sel spermanya atau disebut juga azoospermia, maka spermanya juga harus diambil melalui operasi.
0 Komentar untuk "Inilah Ruang Masturbasi Di Klinik Yasmin Kencana RSCM Jakarta"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info